Strategic actions of environmental education in the community La Majagua for its local development

Main Article Content

Noarys Pérez Díaz
Lidsey Suero Gutiérrez
José Ángel Veliz Gutiérrez
Elisa Maritza Linares Guerra
Evelyn Pérez Rodríguez

Abstract

Local development is a topic prioritized by the Cuban State as well as everything related to environmental education, since it is a transversal sphere that affects the sustainable and harmonious development of many localities. One of the closest actions that the country experiences today in this regard is the Articulated Platform for Territorial Integral Development in Cuba focused on all the essential components of a society, where the environmental process also plays a fundamental role. The objective of this research is to design a set of strategic actions of environmental education in the community La Majagua for its local development. Theoretical and empirical methods were applied, and the application of the SWOT matrix was very useful to obtain an overview of the local situation regarding its local development. It was obtained, four strategic lines that developed through extension actions will lay the foundations for a new vision of local development and the process of environmental education in the community.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Pérez Díaz, N., Suero Gutiérrez, L., Veliz Gutiérrez, J. Ángel, Linares Guerra, E. M., & Pérez Rodríguez, E. (2019). Strategic actions of environmental education in the community La Majagua for its local development. Cooperativismo Y Desarrollo, 7(3), 406–419. Retrieved from https://coodes.upr.edu.cu/index.php/coodes/article/view/273
Section
Original articles
Author Biographies

Noarys Pérez Díaz, Ministerio de Educación Superior

Doctora en Ciencias Ecológicas. Profesora Titular. Ministerio de Educación Superior

Lidsey Suero Gutiérrez, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca"

Máster en Gestión Ambiental. Centro Universitario Municipal de Consolación del Sur.

José Ángel Veliz Gutiérrez, Universidad de Ciencias Médicas de La Habana

Doctor en Ciencias de la Educación. Especialista de Segundo Grado en Medicina General Integral. Profesor Titular.

Elisa Maritza Linares Guerra, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca".

Doctora en Ciencias de la Salud. Profesora Titular. Centro de Estudios de Medio Ambiente y Recursos Naturales (CEMARNA).

Evelyn Pérez Rodríguez, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca"

Doctora en Ciencias Forestales. Profesora Titular. Centro de Estudios de Medio Ambiente y Recursos Naturales (CEMARNA).

References

Capote Pérez, R., & Torres Páez, C. C. (2018). Mecanismos de financiamiento de proyectos medioambientales, un reto para la sostenibilidad. Avances, 20(2), 178-190.

España Pérez, K., & González García, C. (2011). La extensión universitaria como acción académica de trascendencia social y de relevante potencial para la gestión ambiental sostenible en países en desarrollo. Presentado en I Congreso Internacional sobre Aprendizaje, Innovación y Competitividad (CINAIC 2011), Madrid, España.

Garrido Cervera, M., González Pérez, M., Casas Villardel, M., & Figueroa Sierra, N. (2015). Educación ambiental para la toma de decisiones. Un reto para el sector cooperativo cubano. Cooperativismo y Desarrollo, 3(2), 126-133.

González, G. R., & González, M. (2006). Extensión universitaria: una aproximación conceptual desde la perspectiva cubana. Revista Cubana de Educación Superior, 26(2), 69-76.

González, V., Giraldo, Y., & Estrada, H. (2014). Educación Ambiental y Extensión Universitaria: Una Mirada Crítica del Currículo. Presentado en Congreso Iberoamericano de Ciencia, Tecnología, Innovación y Educación, Buenos Aires, Argentina.

Gorgoy Lugo, J. A., & Torres Páez, C. C. (2019). Programa de integración de la cooperación internacional a la implementación de estrategias de desarrollo local. Cooperativismo y Desarrollo, 7(1), 26-41.

Lezcano Gil, A. M., Suero Gutiérrez, L., & Casas Villardel, M. (2015). Estrategia de gestión de la educación ambiental para mitigar el inadecuado manejo de residuos en la comunidad "Raúl Maqueira" del municipio Consolación del sur en la provincia de Pinar del Río, Cuba. Revista Cubana de Ciencias Forestales, 3(2), 123-135.

Machín Hernández, M. M., Sánchez Vignau, B. S., López Rodríguez, M. L., & Puentes Álvarez, P. L. (2019). La gestión pública local como garante de la eficacia en la administración pública cubana. Cooperativismo y Desarrollo, 7(2), 212-224.

Marín de León, I., Rivera Rodríguez, C. A., Labrador Machín, O., & Álvarez Velázquez, P. (2016). La capacitación para la Gestión Pública para el sector cooperativo. Experiencia en el municipio de Consolación del Sur. Cooperativismo y Desarrollo, 4(1), 77-83.

Mirabal González, Y. (2014). Implementación de un sistema de contabilidad social en la cooperativa de producción agropecuaria "Camilo Cienfuegos" y en la unidad básica de producción cooperativa "Julián Alemán". Principales resultados. Cooperativismo y Desarrollo, 2(2), 135-148.

Sánchez Santamaría, A. G., González González, M., Dueñas Bravo, N., & Corrales Valdés, R. J. (2010). Programa de educación ambiental no formal en comunidades rurales: una experiencia cubana. Revista Digital Sociedad de la Información, (22). Recuperado a partir de http://www.sociedadelainformacion.com/22/cub.pdf

Santana Ges, I. M., González Hernández, M. M., Hernández Martín, J. C., & Pelegrín González, B. M. (2016). Implementación de un sistema de acciones para la gestión universitaria del conocimiento en Buenas Prácticas Agrícolas para jóvenes del sector rural en la finca "La María" en Consolación del Sur. Cooperativismo y Desarrollo, 4(1), 95-101.

Tünnermann, C. (2008). Noventa años de la Reforma Universitaria de Córdoba: 1918-2008. Buenos Aires: Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales - CLACSO.

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.