Methodological proposal for the design of tourism products in the destination Cuba

Main Article Content

Sonia Caridad Ruiz Quesada
Graciela María Castellanos Pallerols
Irene Esther Díaz Conde
Ariel Gamez Iglesias

Abstract

Based on the 2030 Agenda for Sustainable Development, approved in 2015 by the United Nations, the Development Plan of the Ministry of Tourism towards 2030 and the Guidelines of the Economic and Social Policy of the Party and the Revolution for the period 2016-2021, which describe the projection of tourism in Cuba with offers related to the sociocultural, historical, environmental and economic value, this research aims to make a methodological proposal in order to design tourism products that consider the dimensions of sustainability. In order to achieve the proposed objective, several methodological approaches for the design of tourism products were studied and, as a result of the gaps detected, a new proposal was developed. In this way, an attractive possibility of economic activation was created for the government and the operational sectors, generating benefits for the adjacent communities and their administrations, in addition to providing a new business alternative that allows taking advantage of and preserving the community's heritage.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Ruiz Quesada, S. C., Castellanos Pallerols, G. M., Díaz Conde, I. E., & Gamez Iglesias, A. (2022). Methodological proposal for the design of tourism products in the destination Cuba. Cooperativismo Y Desarrollo, 10(3), 631–652. Retrieved from https://coodes.upr.edu.cu/index.php/coodes/article/view/475
Section
Original articles
Author Biography

Ariel Gamez Iglesias, University of Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca"

Coordinador de la Carrera

Licenciatura en Educación. Economía

References

Cardet Fernández, E., Palao Fuentes, R., & González Sainz, Y. (2018). Procedimiento para el diseño de productos turísticos basados en el patrimonio de un municipio. Retos de la Dirección, 12(1). https://revistas.reduc.edu.cu/index.php/retos/article/view/2203

García Reinoso, N., & Quintero Ichazo, Y. (2018). Producto de sol y playa para el desarrollo turístico del Municipio Trinidad de Cuba. Revista Interamericana de Ambiente y Turismo - RIAT, 14(1), 52-64. https://doi.org/10.4067/S0718-235X2018000100032

Garrido, S. J. (2018). Diseño de productos turísticos. Paraninfo. https://www.paraninfo.es/catalogo/9788428337830/diseno-de-productos-turisticos

Gutiérrez Castillo, O., & Gancedo Gaspar, N. (2019). Una década de desarrollo del turismo en Cuba (1990-2000). Revista Economía y Desarrollo, 131(2), 71-93. http://www.econdesarrollo.uh.cu/index.php/RED/article/view/617

Kotler, P. (2000). Dirección de marketing (10.a ed.). Person Education S.A.

Machado Chaviano, E. L. (2013). Integración y diseño del producto turístico: Aplicado a a Región Central del destino Cuba. GeoGraphos, 4(35), 69-92. https://doi.org/10.14198/GEOGRA2013.4.35

Morais Pena, M., Santos da Silva, E. M., Rizatto Tronchin, D. M., & Melleiro, M. M. (2013). The use of the quality model of Parasuraman, Zeithaml and Berry in health services. Revista Da Escola De Enfermagem Da USP, 47(5), 1235-1240. https://doi.org/10.1590/S0080-623420130000500030

Onei. (2020). Turismo internacional. Indicadores seleccionados. Enero-diciembre 2019. Oficina Nacional de Estadísticas e Información. http://www.onei.gob.cu/node/14814

Quintero Santos, J. L. (2004). Los impactos económicos, socioculturales y medioambientales del turismo y sus vínculos con el turismo sostenible. Anales del Museo de América, (12), 263-274. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=1180522

Ramírez Hernández, O. I. (2019). Propuesta metodológica para la generación de productos turísticos a partir de la comunidad local. Retos, 9(17), 127-143. https://doi.org/10.17163/ret.n17.2019.08

Reyes Vargas, M. V., Ortega Ocaña, Á. F., & Machado Chaviano, E. L. (2017). Modelo para la gestión integrada del turismo comunitario en Ecuador, caso de estudio Pastaza. REVESCO. Revista de Estudios Cooperativos, 123, 250-275. https://doi.org/10.5209/REVE.53242

Ruiz Quesada, S. C. (2014). Metodología para la gestión de la calidad del servicio de recepción de cruceros en el destino Santiago de Cuba [Doctorado en Ciencias Económicas, Universidad de Oriente]. http://www.eduniv.cu/items/show/2709

San Martín Gutiérrez, H. (2006). Estudio de la imagen de destino turístico y el proceso global de satisfacción: Adopción de un enfoque integrador [Doctorado en Economía, Universidad de Cantabria]. En Tesis Doctorales en Red (TDR). https://repositorio.unican.es/xmlui/handle/10902/1176

Sánchez Sosa, S. L., Ramírez Pérez, J. F., & Pérez Hernández, I. (2020). Procedimiento para el diseño de productos agroturísticos. Cooperativismo y Desarrollo, 8(2), 166-182. http://coodes.upr.edu.cu/index.php/coodes/article/view/304

Santesmases Mestre, M. A. (2007). Marketing: Conceptos y estrategias (5.a ed.). https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=307075

Urreta Okeranza, E. (2019). UF0083-Diseño de productos y servicios turísticos locales. Paraninfo. https://www.paraninfo.es/catalogo/9788428344401/uf0083-diseno-de-productos-y-servicios-turisticos-locales

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

<< < 1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.