Application of the Cooperative Learning Method in the formation of cooperative members: challenges and perspectives

Main Article Content

María Elena Rojas Herrera
Juan José Rojas Herrera

Abstract

This article recovers the results of an action-research that included the planning, execution and evaluation processes of ten cooperative education courses, aimed at cooperative members of the same number of municipalities in Mexico City. The general objective of the investigation consisted of identifying the contributions that the Cooperative Learning Method can make to the formation of the members of the cooperatives, in their capacity as cooperators, when experiencing relevant changes in their associative life, among which we can mention: leaving individualism behind in order to assume the interest for the common good; practicing principles and values that facilitate the work in a collective and horizontal way; assuming a more solidary, tolerant and committed attitude with their association and the community and, valuing the importance of having a permanent education service for all the members. As part of the results, it is worth mentioning that, during the development of the courses, the participants managed to integrate and organize the diversity of knowledge existing in each of the groups, overcoming the limits of traditional individualistic education, as well as the behaviors and attitudes that prevent learning in a group. At the end of the training experience, it was confirmed that the practice of cooperation is the best tool to learn and train as authentic cooperatives members, since it implies exercising inclusion, tolerance and mutual help, making group interests prevail over personal ones.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Rojas Herrera, M. E., & Rojas Herrera, J. J. (2020). Application of the Cooperative Learning Method in the formation of cooperative members: challenges and perspectives. Cooperativismo Y Desarrollo, 8(3), 603–621. Retrieved from https://coodes.upr.edu.cu/index.php/coodes/article/view/346
Section
Experiences of good practices
Author Biographies

María Elena Rojas Herrera, Universidad Autónoma Chapingo

Profesora de tiempo completo del Departamento de Sociología Rural de la Universidad Autónoma Chapingo

Juan José Rojas Herrera, Universidad Autónoma Chapingo

Profesor-investigador de tiempo completo del departamento de Sociología Rural de la Universidad Autónoma Chapingo

References

Azorín Abellán, C. M. (2018). El método de aprendizaje cooperativo y su aplicación en las aulas. Perfiles Educativos, 40(161), 181-195. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2018.161.58622

Durán, D., & Oller, M. (2017). El rol del profesorado en las aulas organizadas en aprendizaje cooperativo. Aula de Innovación Educativa, (261), 38-41. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6006534

Ferreiro Gravié, R., & Espino Calderón, M. (2009). El ABC del aprendizaje cooperativo: Trabajo en equipo para aprender y enseñar (2.a ed.). Editorial Trillas. http://www.habilidadesparaadolescentes.com/archivos/El_Abc_del_aprendizaje_cooperativo.pdf

Freire, P. (1985). Pedagogía del oprimido. Siglo XXI. https://books.google.com.cu/books/about/Pedagog%C3%ADa_del_oprimido.html?hl=es&id=WECofTOdFJAC

Freire, P. (2009). Pedagogía de la esperanza: Un reencuentro con la pedagogía del oprimido. Siglo XXI. https://books.google.com.cu/books/about/Pedagog%C3%ADa_de_la_esperanza.html?id=Ge5i5SgiGoQC

García Valero, M. C. (2018). Competencias clave y aprendizaje cooperativo, conceptos fundamentales en la educación actual. International Studies on Law and Education, (29/30), 79-90. http://rua.ua.es/dspace/handle/10045/72368

Johnson, D. W., Johnson, R. T., & Johnson Holubec, E. (1999). Los nuevos círculos de aprendizaje: La cooperación en el aula y en la escuela. Editorial Aique.

Johnson, D. W., Johnson, R. T., & Johnson Holubec, E. (2004). El aprendizaje cooperativo en el aula. Paidós SAICF. https://www.ucm.es/data/cont/docs/1626-2019-03-15-JOHNSON%20El%20aprendizaje%20cooperativo%20en%20el%20aula.pdf

Martínez Sala, A. M., & Alemany Martínez, D. (2017). Aprender en un mundo en cambio: Aplicación práctica de métodos de aprendizaje colaborativo-cooperativo en el ámbito de la publicidad y las relaciones públicas. En Investigación en docencia universitaria. Diseñando el futuro a partir de la innovación educativa (pp. 614-625). Octaedro. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6180475

Polo del Río, M. I., Mendo Lázaro, S., Fajardo Bullón, F., & León del Barco, B. (2017). Una intervención en aprendizaje cooperativo sobre el perfil del observador en la dinámica bullying. Universitas Psychologica, 16(1), 1-13. https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy16-1.iacp

Pujolàs Maset, P. (2001). Atención a la diversidad y aprendizaje cooperativo en la educación obligatoria. Aljibe. https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=22933

Pujolàs Maset, P. (2004). Aprender juntos alumnos diferentes: Los equipos de aprendizaje cooperativo en el aula. Octaedro. https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=296045

Rodríguez García, N., Lara Díaz, L. M., & Galindo Enríquez, G. (2017). El aprendizaje cooperativo integrado al estudio de casos en la activación de la formación de ingenieros industriales. Revista Universidad y Sociedad, 9(2), 68-75. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/548

Schlemer Alcântara, L. C., Cioce Sampaio, C. A., & Uriarte Zabala, L. (2018). Experiencia Cooperativa de Mondragón: La educación cooperativa como un proceso de transformación social. CIRIEC - España, Revista de Economía Pública, Social y Cooperativa, (93), 181-209. https://doi.org/10.7203/CIRIEC-E.93.9217

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.