The training of actors based on university social responsibility

Main Article Content

Aylén Rojas Valdés
Yudit Rovira Álvarez
Mercedes González Fernández-Larrea
Yamira Mirabal González

Abstract

The article presents the main results of the implementation of training actions in the community context, carried out by actors from the University of Pinar del Río, "Hermanos Saíz Montes de Oca". This institution has a commitment with the communities of the territory, preparing professionals capable of facilitating and enriching their cultural life through the performance of their leaders and the active participation of the population in their development. The objective of this study was to implement a proposal of actions aimed at training actors in terms of university social responsibility in the community context. Different materials and methods were used that started from an integral materialistic dialectic approach; among them, the historical-logical method and the systemic-structural, ethnographic method, with two of its techniques: the discussion group and the participant observation. As empirical methods, the participatory community diagnosis and the interview. As a result, a proposal of training actions was elaborated, in which the protagonism of both social actors was promoted: those of the university and those of the community context, as leaders in function of their social responsibility towards the community. The experience provided allowed the researchers of the University of Pinar del Río, involved in the research, to contribute with a group of training actions that should be taken into account when applying similar experiences.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Rojas Valdés, A., Rovira Álvarez, Y., González Fernández-Larrea, M., & Mirabal González, Y. (2020). The training of actors based on university social responsibility. Cooperativismo Y Desarrollo, 8(1), 147–159. Retrieved from https://coodes.upr.edu.cu/index.php/coodes/article/view/300
Section
Experiences of good practices
Author Biographies

Aylén Rojas Valdés, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca"

Doctora en Ciencias Pedagógicas

Profesora del Centro de Estudios de Dirección, Desarrollo Local, Turismo y Cooperativismo

Yudit Rovira Álvarez, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca"

Dra. Ciencias Pedagógicas

Profesora de la Vicerrectoría de Extensión Universitaria y Relaciones Internacionales 

Mercedes González Fernández-Larrea, Ministerio de Educación Superior

Dra. Ciencias de la Educación

Asesora de la Oficina de Eventos. Ministerio de Educación Superior de Cuba

Yamira Mirabal González, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca"

Dra. Ciencias Contables y Financieras

Sub- Directora Centro de Estudios de Dirección, Desarrollo Local, Turismo y Cooperativismo. Universidad de Pinar del Río Hermanos Saíz Montes de Oca

References

Alarcón Ortiz, R. (2015). Conferencia inaugural. XIII Congreso Latinoamericano de Extensión Universitaria, La Habana.

Antonio de Marco, R., Fanfa Sarmento, D., & Pinto de Almeida, M. de L. (2018). Responsabilidad social universitaria: La perspectiva de los colaboradores en una universidad comunitaria brasileña. Tendencias Pedagógicas, 31, 289-308. https://doi.org/10.15366/tp2018.31.016

Castro Solis, M. J., Almuiñas Rivero, J. L., & Borroto Leal, O. E. (2018). Extensión universitaria y desarrollo local: Una perspectiva en construcción. Revista San Gregorio, 1(24), 16-23. https://doi.org/10.36097/rsan.v1i24.737

González González, G. R., & González Fernández-Larrea, M. (2019). La responsabilidad social de la universidad: Antecedentes, conceptos, tendencias y retos de la extensión universitaria. Revista Compromiso Social, 1(1), 11-22. https://revistacompromisosocial.unan.edu.ni/index.php/CompromisoSocial/article/view/18

Montalvo Morales, J. A., Villanueva Armenteros, Y., Armenteros Acosta, M. del C., Gómez Gutiérrez, E. L., & Cervantes Ávila, Y. G. (2017). Participación Comunitaria y Responsabilidad Social Universitaria: Estudio de Caso. Revista Global de Negocios, 5(5), 99-111. https://www.theibfr.com/es/download/rgn/2017-rgn/rgn_v5n5_2017/RGN-V5N5-2017.pdf

Núñez Paula, I. A., & Bermúdez Reyes, E. (2019). Valores, Responsabilidad Social Universitaria (RSU), Educación para el Desarrollo Sostenible (EDS) y Gestión de la Comunicación Organizacional. GECONTEC: Revista Internacional de Gestión del Conocimiento y la Tecnología, 7(1), 104-115. https://upo.es/revistas/index.php/gecontec/article/view/4059

ONU. (2015). Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible. https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/2015/09/la-asamblea-general-adopta-la-agenda-2030-para-el -desarrollo-sostenible/

Rojas Valdés, A., González Fernández-Larrea, M., & Martínez Hernández, A. (2018). Concepción pedagógica del proceso de formación para la gestión de la extensión universitaria en el año académico. Universidad y Sociedad, 10(3), 349-359. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/959

Rovira Álvarez, Y., & López Calichs, E. (2017). Formación universitaria y promoción de lectura. Componentes y relaciones esenciales. Universidad y Sociedad, 9(5), 82-89. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/715

Valdés Pérez, M. G., & Villegas Rodríguez, T. (2017). Responsabilidad social universitaria: Fundamento para la gestión sociocultural. Revista Cubana de Educación Superior, 36(3), 55-62. http://www.rces.uh.cu/index.php/RCES/article/view/186

Vallaeys, F. (2007). Responsabilidad Social Universitaria. Propuesta para una definición madura y eficiente. Programa para la Formación en Humanidades. Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Monterrey. http://bibliotecavirtualrs.com/2011/12/responsabilidad-social-universitaria-propuesta-para-una-definicion-madura-y-eficiente

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.