Quality management and its impact on the efficiency of accounting services

Main Article Content

Darian Samá Muñoz
Eduardo Iglesias Fidalgo
Viviana Sánchez Muñoz

Abstract

The analysis offers a vision of the need for the quality management system as a strategic decision that can help improve performance, provide a solid basis for sustainable development initiatives, the correct realization of processes and efficiency in services. This article shows the experience of the Bookkeeping and Management Cooperative Acerco in documenting and standardizing the processes of its quality management system, the way in which some of the requirements of the standard have been approached and the advantages of this. For this purpose, the International Organization for Standardization's 9001 standard of 2015, the organization's diagnostic methods and methodological elements of popular education are articulated, with a view to implementing a quality management system that has an impact on its members, customers and suppliers, consolidating its strengths and improving its weaknesses, seeking continuous improvement.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Samá Muñoz, D., Iglesias Fidalgo, E., & Sánchez Muñoz, V. (2023). Quality management and its impact on the efficiency of accounting services . Cooperativismo Y Desarrollo, 11(3), e572. Retrieved from https://coodes.upr.edu.cu/index.php/coodes/article/view/572
Section
Experiences of good practices

References

Castell Catalá, A., & de la Nuez Hernández, D. (2021). Diagnóstico del subsistema calidad en la Unidad Básica de Producción Cooperativa «Julián Alemán». Cooperativismo y Desarrollo, 9(2), 689-711. https://coodes.upr.edu.cu/index.php/coodes/article/view/424

Flores Torres, D. A., Artola Pimentel, M. de L., & Tarifa Lozano, L. (2022). Planificación de la calidad de los procesos en el Instituto Tecnológico Superior Cordillera. Universidad y Sociedad, 14(S2), 76-83. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/2761

González Ortiz, Ó. C. (2016). Sistema de gestión de calidad: Teoría y práctica bajo la norma ISO 2015. Ecoe Ediciones. https://www.ecoeediciones.mx/wp-content/uploads/2016/09/Sistemas-de-gestio%CC%81n-de-calidad-1ra-Edicio%CC%81n.pdf

Hernández Palma, H., Barrios Parejo, I., & Martínez Sierra, D. (2018). Gestión de la calidad: Elemento clave para el desarrollo de las organizaciones. Criterio Libre, 16(28), 169-185. https://doi.org/10.18041/1900-0642/criteriolibre.2018v16n28.2130

ISO. (2015). Sistemas de gestión de la calidad-Requisitos (ISO 9001). International Organization for Standardization. https://www.iso.org/obp/ui/#iso:std:iso:9001:ed-5:v1:en

Larios Gómez, E. (2016). La Gestión de la Competitividad en la MIPYME Mexicana: Diagnóstico Empírico desde la Gestión del Conocimiento. Revista de Administração da Unimep, 14(2), 177-209. http://www.bibliotekevirtual.org/index.php/2013-02-07-03-02-35/2013-02-07-03-03-11/1932-rau/v14n02/20058-la-gestion-de-la-competitividad-en-la-mipyme-mexicana-diagnostico-empirico-desde-la-gestion-del-conocimiento.html

Otálora Luna, J. E., & Gutiérrez Fernández, E. I. (2011). Herramienta de gestión de calidad para el proceso de software, orientada a Mipymes basado en la norma ISO/IEC 15504. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, (33), 315-327. https://revistavirtual.ucn.edu.co/index.php/RevistaUCN/article/view/20

Pérez Fernández, D., Urquiola Sánchez, O., & Alpizar Fernández, R. (2022). Sistema de gestión de calidad de la Universidad de Cienfuegos. Universidad y Sociedad, 14(3), 161-169. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/2853

Pincay Morales, Y. M., & Parra Ferié, C. (2020). Gestión de la calidad en el servicio al cliente de las PYMES comercializadoras. Una mirada en Ecuador. Dominio de las Ciencias, 6(3), 1118-1142. https://www.dominiodelasciencias.com/ojs/index.php/es/article/view/1341

Samá Muñoz, D., & Benítez Pérez, K. (2019). Calidad directiva y su influencia en la productividad. Experiencias de la Empresa de Cemento "Mártires de Artemisa". Folletos Gerenciales, 23(3), 148-159. https://folletosgerenciales.mes.gob.cu/index.php/folletosgerenciales/article/view/211

Seoane González, J. M., Jaya Escobar, A. I., & Guerra Bretaña, R. M. (2018). Proceso de transición a la norma NC-ISO 9001:2015 en la empresa mixta Suchel Camacho S.A. Revista Caribeña de Ciencias Sociales, enero. https://www.eumed.net/rev/caribe/2018/01/empresa-suchel-camachosa.html

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.