Procedure to evaluate the competitiveness of travel agencies of Osde Viajes Cuba

Main Article Content

Dariel Armstrong Zulueta
Yoan Hernández Flores
Yasser Vázquez Alfonso

Abstract

In a global scenario characterized by a deep economic recession and tourism among the most affected sectors, the competitiveness of the sector will depend on the performance of the enterprises that interact in each of the destinations. From the analysis of the Cuban enterprise environment, it was possible to identify that in the Higher Organization of Enterprise Management Viajes Cuba there is a need for the evaluation of the competitiveness of travel agencies and it is evident that there is a shortage of research in this regard. In response, the present research proposes as general objective: to elaborate a procedure that allows the evaluation of competitiveness in the agencies that integrate this organization. The methodology applied consists of four phases that combine different tools, methods and techniques for obtaining and processing information. This led to the following results: the research analyzed is limited in terms of the development of the competitive study, the proposed indicators and their approach. The established procedure will reflect the competitive situation of the travel agency under study and its dimensions in order to influence the most affected ones, while the aspects that make it up were evaluated as very adequate, according to the experts' criteria.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Armstrong Zulueta, D., Hernández Flores, Y., & Vázquez Alfonso, Y. (2023). Procedure to evaluate the competitiveness of travel agencies of Osde Viajes Cuba. Cooperativismo Y Desarrollo, 11(1), e539. Retrieved from https://coodes.upr.edu.cu/index.php/coodes/article/view/539
Section
Original articles
Author Biographies

Dariel Armstrong Zulueta, University of Havana. Faculty of Tourism

Adiestrado Departamento Turismo

Yoan Hernández Flores, University of Havana. Faculty of Tourism

Jefe Departamento Docente Facultad de Viajes, Universidad de La Habana.

Yasser Vázquez Alfonso, University of Havana. Faculty of Tourism

Vicedecano de Desarrollo

References

Armstrong Zulueta, D., & Vázquez Alfonso, Y. (2022). Diagnóstico de la producción científica registrada sobre la competitividad turística a partir de un análisis bibliométrico. En B. de la C. González Peraza & Y. Hernández Flores, EIET 2021: Una mirada al turismo desde los estudiantes (p. 635). Ciencia Digital. https://libros.cienciadigital.org/index.php/CienciaDigitalEditorial/catalog/book/14

Bigné Alcañiz, J. E., Küster Boluda, I., Andreu Simó, L., & Blesa Pérez, A. (2008). Orientación al mercado, resultados e indicadores básicos de competitividad: Interrelación en las agencias de viajes. Revista española de investigación de marketing ESIC, 12(1), 97-122. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2768839

Cabrera Martínez, A. M., López López, P. A., & Ramírez Méndez, C. (2011). La competitividad empresarial: Un marco conceptual para su estudio (SSRN Scholarly Paper N.o 2016597). https://doi.org/10.2139/ssrn.2016597

Cruz Bracho, C. J., León Sánchez, M. A., Pérez León, V. E., & Fernández López, R. (2021). Reseña de la competitividad turística internacional en el área de Centroamérica y el Caribe. Cooperativismo y Desarrollo, 9(1), 258-283. https://coodes.upr.edu.cu/index.php/coodes/article/view/369

Domínguez Serrano, M., Blancas Peral, F. J., Guerrero Casas, F. M., & González Lozano, M. (2011). Una revisión crítica para la construcción de indicadores sintéticos. Revista de Métodos Cuantitativos para la Economía y la Empresa, 11, 41-47. https://www.upo.es/revistas/index.php/RevMetCuant/article/view/2094

González, R. C., & Mendieta, M. D. (2009). Reflexiones sobre la conceptualización de la competitividad de destinos turísticos. Cuadernos de Turismo, (23), 111-128. https://revistas.um.es/turismo/article/view/70201

Gutiérrez Álvarez, M. P., & Reyes Millán, N. (2017). La competitividad del sector turístico en Colombia en las Regiones Caribe y Pacífico. Universidad Icesi. http://repository.icesi.edu.co/biblioteca_digital/handle/10906/83556

Hernández Flores, Y., Rodríguez González, M., & Ayala Castro, H. (2020). Diseño del escenario más probable de la OSDE Viajes Cuba al año 2025. Revista Científica ECOCIENCA, 7(3), 1-26. https://doi.org/10.21855/ecociencia.73.363

Hernández Flores, Y., Rodríguez González, M., Sánchez Borges, Y., & Saldiña Silvera, B. (2021). Acciones para la comercialización de los productos de las agencias de viajes que integran la OSDE Viajes Cuba en el escenario pos-covid-19. Turismo y Sociedad, 29, 201-219. https://doi.org/10.18601/01207555.n29.09

Krugman, P. R. (1997). El internacionalismo «moderno»: La economía internacional y las mentiras de la competitividad. https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=104434

Loggiodice Lattuf, Z. (2010). La Gestión del Conocimiento como ventaja competitiva para las agencias de viajes y turismo [Doctorado en Ciencias Administrativas, Universidad del Sur]. https://www.eumed.net/tesis-doctorales/2012/zll/indice.htm

López Marín, F. N. (2001). Factores condicionantes de la ventaja competitiva y de los resultados de las agencias de viajes en España: Un estudio empírico de sus aspectos estratégicos más relevantes [Tesis doctoral, Universidad Autónoma de Barcelona]. https://www.tdx.cat/handle/10803/3940

Mendoza, A., Solano, C., Palencia, D., & García, D. (2019). Application of the Analytical Hierarchy Process (AHP) for decision-making with expert judgment. Ingeniare. Revista chilena de ingeniería, 27(3), 348-360. https://doi.org/10.4067/S0718-33052019000300348

Moreno Gil, S., Korstanje, M. E., & Picaso Peral, P. (2020). El turismo como objeto de investigación. Rosa dos Ventos, 12(1), 81-105. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=473563286007

Ortiz Martínez, F. I. (2020). Los modelos de competitividad de destinos turísticos como referentes para evaluar la competitividad de los pueblos mágicos. El Periplo Sustentable, (39), 387-409. https://doi.org/10.36677/elperiplo.v0i39.9166

Parra Cárdenas, A. V., & Frías Jiménez, R. A. (2021). Procedimiento para evaluar la competitividad en destinos turísticos rurales. Universidad y Sociedad, 13(6), 435-442. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/2412

Saaty, T. L. (1977). A scaling method for priorities in hierarchical structures. Journal of Mathematical Psychology, 15(3), 234-281. https://doi.org/10.1016/0022-2496(77)90033-5

Salazar Duque, D., & Espinoza Muñoz, D. (2022). Análisis de competitividad del destino turístico y el desarrollo de las rutas del cacao ecuatoriano. Turismo y Patrimonio, (18), 95-112. https://doi.org/10.24265/turpatrim.2022.n18.05

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.