Indicator system to evaluate the management of training for sustainable tourism management

Main Article Content

Tania Vargas Fernández
Brígido García Páez

Abstract

Sustainable tourism is a paradigm for the organizations and regions that promote its achievement. However, the growth of tourism activity must not be detrimental to the natural and sociocultural environment of tourist destinations, which is why it is necessary to promote its sustainability. The objective of this work was to design a system of indicators in terms of process, results and performance that made it possible to evaluate, at the local level, the management of training in favor of sustainable tourism. Different research methods, procedures and techniques were used to obtain the proposed system of indicators. With the application of the system of indicators in the locality of Viñales, Pinar del Río, an evaluation superior to the initial one was achieved, obtaining an overall evaluation of Acceptable and an advance in the economic indicators related to live work as an expression of the development of competences for sustainable tourism.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Vargas Fernández, T., & García Páez, B. (2022). Indicator system to evaluate the management of training for sustainable tourism management. Cooperativismo Y Desarrollo, 10(2), 261–286. Retrieved from https://coodes.upr.edu.cu/index.php/coodes/article/view/518
Section
Original articles

References

Alcívar Vera, I. I., & Bravo Acosta, O. M. (2017). Turismo sostenible: Una alternativa de desarrollo comunitario desde un componente cultural. Espirales Revista Multidisciplinaria de investigación, 1(9). https://doi.org/10.31876/re.v1i9.114

Álvarez Benítez, M. M., & Asensio Muñoz, I. I. (2020). Evidencias de validez de una medida de competencias genéricas. Educación XX1, 23(2), 337-366. https://doi.org/10.5944/educxx1.25896

Carrizosa Prieto, E. (2019). Las competencias transversales para la empleabilidad y su integración en la educación universitaria. Relaciones Laborales y Derecho del Empleo, 7(1), 83-112. http://ejcls.adapt.it/index.php/rlde_adapt/article/view/655

Castro Alfaro, A., & Marrugo Salas, L. (2018). Turismo sostenible: Caso de gestión de la responsabilidad ambiental en un establecimiento hotelero en Cartagena. Saber, Ciencia y Libertad, 13(2), 163-175. https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2018v13n2.4631

Condor Bermeo, V. (2018). Turismo y desarrollo sostenible. Fundamentación teórica para la construcción de un modelo de desarrollo turístico. Universidad y Sociedad, 10(2), 47-52. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/822

Cuesta Santos, A. (2018). Manual para la evaluación del desempeño laboral. Macro. https://editorialmacro.com/wp-content/uploads/2021/02/9786123045531.pdf

Guerra Castillo, S. (2021). Metodología para evaluar el impacto de la capacitación en las empresas cubanas. Universidad y Sociedad, 13(6), 237-249. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/2388

Juárez Martínez, A., & González Fernández, M. O. (2018). La construcción de las competencias genéricas en el nivel superior. Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo, (enero). http://www.eumed.net/rev/atlante/2018/01/competencias-genericas.html

Lalangui, J., Espinoza Carrión, C. del R., & Pérez Espinoza, M. J. (2017). Turismo sostenible, un aporte a la responsabilidad social empresarial: Sus inicios, características y desarrollo. Revista Universidad y Sociedad, 9(1), 148-153. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/498

López Boudet, R., Reyes Vidal, Y., & Molina Alvarez, A. T. (2017). Evaluación del impacto de la capacitación en directivos de instalaciones turísticas. Ciencia, Docencia y Tecnología, 28(54), 130-149. http://www.pcient.uner.edu.ar/cdyt/article/view/188

Mirabal Patterson, A. (2006). La capacitación de los actores locales y el desarrollo local. En A. M. Guzón Camporredondo (Ed.), Desarrollo local en Cuba: Retos y perspectivas (pp. 175-183). Academia.

Muñoz Carine, L. U., & Rodríguez Piña, R. A. (2017). Modelo para la medición del impacto de capacitación en instalaciones turísticas. Ciencias Holguín, 23(3), 49-64. http://www.ciencias.holguin.cu/index.php/cienciasholguin/article/view/1041

Novo, M. (2009). La educación ambiental, una genuina educación para el desarrollo sostenible. Revista de educación, (extraordinario), 195-217. https://www.educacionyfp.gob.es/revista-de-educacion/numeros-revista-educacion/numeros-anteriores/2009/re2009/re2009-9.html

Pimentel de Oliveira Santos, D. (2018). La educación en base a la gobernanza: Otra dimensión del desarrollo y del desarrollo turístico sostenible. RITUR - Revista Iberoamericana de Turismo, 8(1), 142-166. https://www.seer.ufal.br/index.php/ritur/article/view/4149

Proaño Ponce, W. P., Ramírez Pérez, J. F., & Pérez Hernández, I. (2018). Evaluación del turismo sostenible a partir de criterio de expertos en las costas de Manabí, Ecuador. Avances, 21(1), 59-78. http://www.ciget.pinar.cu/ojs/index.php/publicaciones/article/view/417

Pugh, G., & Lozano Rodríguez, A. (2019). El desarrollo de competencias genéricas en la educación técnica de nivel superior: Un estudio de caso. Calidad en la Educación, (50), 143-179. https://doi.org/10.31619/caledu.n50.725

Ramón Pineda, M. Á., Lalangui Pereira, J. H., Guachichullca Ordóñez, L. A., & Espinoza Freire, E. E. (2019). Competencias específicas del profesional de trabajo social en el contexto educativo ecuatoriano. Revista Conrado, 15(66), 219-229. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/902

Stable Rodríguez, Y., & Núñez García, L. de la C. (2021). Metodología para la evaluación del impacto de la capacitación en organizaciones de información científica tecnológica. Revista Cubana de Información en Ciencias de la Salud, 32(2). http://www.rcics.sld.cu/index.php/acimed/article/view/1606

Vargas Fernández, T., & Cuesta Santos, A. (2018). Las competencias para el turismo sostenible. Su determinación empírica. Ingeniería Industrial, 39(3), 226-236. https://rii.cujae.edu.cu/index.php/revistaind/article/view/790

Vélez Bedoya, Á. R., Delgado Vélez, L. D., & Sánchez Torres, W. C. (2018). Análisis prospectivo de las competencias genéricas Tuning-Alfa en la ciudad de Medellín al 2032. El Ágora USB, 18(1), 131-152. https://doi.org/10.21500/16578031.3446

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.