Management of training and training for better management in the Cuban socioeconomic context

Main Article Content

Odalys Labrador Machín
Ania Bustio Ramos
Javier Reyes Hernández
Elvira Lolana Carvalhais Cionza Villalba

Abstract

The management of training is nowadays an imperative given the challenges imposed by the new Cuban socioeconomic scenario and the improvement of its model. In this sense, it is necessary to reflect on the question: ¿manage the training or train for a better management of the processes depending on the decision-making? The objective of this paper is to show a methodology of training managers from a systemic and participatory vision that responds to the reality of the non-state sector, which represents the complement to the state enterprise as the central axis of the current Cuban business system. This methodology is focused on several fundamental dimensions: socio-economic, legal-administrative, environmental and political-institutional, and is developed through Research-Action-Participation, where managers become active subjects in determining their own training needs of each business context, whether state or cooperative. The proposed methodology, based on its premises and objectives, consists of four phases that correspond to each of the respective dimensions, constituting its central axis, which taxes the solution of the starting point of our work on what is the imperative for the training of managers: to manage the training or to train for a better management?

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Labrador Machín, O., Bustio Ramos, A., Reyes Hernández, J., & Carvalhais Cionza Villalba, E. L. (2019). Management of training and training for better management in the Cuban socioeconomic context. Cooperativismo Y Desarrollo, 7(1), 64–73. Retrieved from https://coodes.upr.edu.cu/index.php/coodes/article/view/222
Section
Original articles
Author Biographies

Odalys Labrador Machín, Profesora e Investigadora del Centro de Estudios sobre Desarrollo Cooperativo y Comunitario (CEDECOM). Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca".

Doctora en Ciencias Económicas, Universidad de la Habana (1998). Máster en Administración de Empresas Cooperativas. Subdirectora del Centro de Estudios sobre Desarrollo Cooperativo y Comunitario  de la Facultad de Ciencias Económicas de la Universidad de Pinar del Río. Directiva de la Red Latinoamericana de Cooperativismo y  miembro de la Confederación de Cooperativas del Caribe, Centro y Suramérica (CC-CA). Se desempeña como profesora e investigadora sobre el tema cooperativo a nivel nacional e internacional, obteniendo destacados resultados.

Ania Bustio Ramos, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca".

Doctora en Ciencias Geográficas. Profesora del Departamento de Preparación y Superación de Cuadros.

Javier Reyes Hernández, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca".

Máster en Desarrollo Social. Profesor del Departamento de Preparación y Superación de Cuadros.

Elvira Lolana Carvalhais Cionza Villalba, Universidad Katyavala-Bwila, Benguela, Angola.

Licenciada en Economía. Profesora de la Facultad de Economía de la Universidad Katyavala-Bwila. Estudiante de postgrado de la Maestría en Administración de Empresas Agropecuarias.

References

Bustio, A. (2004). Modelo de gestión y planificación integrada para el manejo de zonas costeras con énfasis en el ecosistema de manglar. Coloma y Cortés un estudio de caso. (Tesis en opción al grado científico de Dr. en Ciencias). Universidad de Alicante, España.

Cuesta Santos, A. (2005). Tecnología de gestión de recursos humanos. Editorial Academia. Recuperado a partir de https://books.google.com.cu/books/about/Tecnologia_de_gestion_de_recursos_humano.html?id=6dD9MQAACAAJ&redir_esc=y

Flores Galavíz, J. L., & Chavarría López, L. R. (2016). La gestión del Capital Humano como estrategia para mejorar el desempeño organizacional de las empresas en México. Red Internacional de Investigadores en Competitividad, 10(1). Recuperado a partir de https://www.riico.net/index.php/riico/article/view/1383

Gambetta, M. (2015). Estrategias de capacitación desarrolladas en un entorno corporativo estatal en Uruguay. Cuadernos Investigación Educativa, 6(2), 71-88.

Leff, E. (2007). La Complejidad Ambiental. Polis. Revista Latinoamericana, (16). Recuperado a partir de http://journals.openedition.org/polis/4605

MTSS. Reglamento para la planificación, organización, ejecución y control del trabajo de la capacitación y desarrollo de los recursos humanos en las entidades laborales, Resolución No. 29/2006 § (2006).

Pineda Herrero, P. (2002). Gestión de la formación de las organizaciones. Ariel. Recuperado a partir de https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=4641

Reyes Hernández, J., & Moros Fernández, H. (2019). La cultura organizacional: principales desafíos teóricos y metodológicos para su estudio. Revista Estudios del Desarrollo Social. Cuba y América Latina. FLACSO, 7(1). Recuperado a partir de http://www.revflacso.uh.cu/index.php/EDS/article/view/311

Salgado-Cruz, M., Gómez-Figueroa, O., & Juan-Carvajal, D. T. (2017). Niveles para la capacitación en una organización. Ingeniería Industrial, XXXVIII(2). Recuperado a partir de http://www.redalyc.org/resumen.oa?id=360452099004

Sánchez, A. A., Ronda, J. G.-T., & Sánchez, R. S. (2004). Fundamentos de dirección y gestión de recursos humanos. Thomson. Recuperado a partir de https://books.google.com.cu/books/about/Fundamentos_de_direcci%C3%B3n_y_gesti%C3%B3n_de.html?id=hIuY4I8WEzwC&redir_esc=y

Sánchez Cruz, C., & Jiménez Iglesias, E. R. (2015). Procedimiento para la Capacitación y Desarrollo del Capital Humano [Procedure for the training and development of Human Capital]. Ventana Informática, 0(33). https://doi.org/10.30554/ventanainform.33.1404.2015

TIC Portal. (2018). Gestión del Capital Humano: creciendo gracias a las competencias internas. Recuperado a partir de https://www.ticportal.es/glosario-tic/gestion-capital-humano

Vargas, T. (2013). Modelo de Gestión de la Capacitación orientado al desarrollo de competencias para el turismo sostenible en el ámbito local, con enfoque de organización que aprende (Tesis presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Económicas). Universidad de Pinar del Río «Hermanos Saíz Montes de Oca», Pinar del Río, Cuba.

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >> 

Similar Articles

<< < 3 4 5 6 7 8 

You may also start an advanced similarity search for this article.