Implementation of a study material for economic culture from cooperative education issues
Main Article Content
Abstract
As part of the process of updating the Cuban economic model, our country has decided to articulate a serie of transformations directed, among other issues, to the strengthening of the cooperative sector, therefore forming human capital with knowledge and skills for this achievement is a challenge that has today higher education, therefore contributing to the learning of the contents related to cooperatives and its transformations in Cuba from the Agricultural Economics subject in the Degree in Education. Economy that is developed in the Faculty of Economic and Business Sciences of the University of Pinar del Río is a priority to respond to this challenge. In this sense, the main objective of the research is to develop a support material to contribute to the economic culture from the issues of cooperative education in the third year students of this career. The experience was applied in the educational practice with satisfactory results, in addition it was submitted to the criterion of the specialists and they consider it is viable.
Downloads
Article Details
References
Cabrera, E O. R (2006). La superación Professional para la apropiación de la cultura económica por los docentes de la Facultad de Formación de Profesores para la Enseñanza Media Superior. Tesis Doctoral. ISPEJV. Ciudad de La Habana, 34.
Castro, R. F. (1960). Discurso pronunciado en el Acto Clausura del Congreso de los Trabajadores de la Construcción, el 29 de mayo de 1960. Recuperado a partir de www.cuba.w/gobierno/discursos.
Cuba, Universidad de Pinar del Río (2017). Programa de la asignatura Economía Agropecuaria.
PCC: VI Congreso del PCC. (2016) Lineamientos de la Política Económica y Social del Partido y la Revolución. 6.
Gamez, I. A. (2013). Modelo para la superación en Cultura Económica en docentes universitarios. Tesis Doctoral. UCP “Rafael María de Mendive” 20-35.
González, V. (1979) “Teoría y Práctica de los Medios de Enseñanza”. Editorial Pueblo y Educación. Ciudad de la Habana.
Jiménez, R. (2002). Diagnóstico del estado actual de la Educación Cooperativa en el sector de las Unidades Básicas de Producción Cooperativa: desarrollo y expectativas. Recuperado a partir de http://www.flacso.uh.cu/sitio_revista/num2/articulos /art_RJimenez.pdf.
Marín, I., Labrador, O., & Mirabal, Y. (2013). "La Educación Cooperativa como eje central para la formación integral en el sector cooperativo". Cooperativismo y Desarrollo, 1(1), 55-66. Recuperado a partir de. http://coodes.upr.edu.cu/index.php/coodes/article/view/32/28.
Mirabal, Y., Marín, I., & Alfonso, J. L. (2014). "Educación Cooperativa y Modelo de Gestión de la Responsabilidad Social Cooperativa". Avances, 16(1), 9-17.
Labrador, O. (1998). La eficiencia y eficacia de las cooperativas tabacaleras en Pinar del Río. Tesis en opción del grado de Dr. La Habana, p. 15
Padilla H. (2006). Apuntes para la educación cooperativa en tiempos de la «globalizacion» RELCOOP No 3.
Ruiz, P. R. (2012). El fortalecimiento de la cultura económica de los educandos. Editorial Pueblo y Educación. La Habana, p. 3