Training needs diagnosis in agro-livestock cooperatives linked to development projects

Main Article Content

Amyrsa Salgado Rodríguez
Claudia Tamayo Rosabal
Néstor Loredo Carballo
Zoila Madiú Quiroga Gómez
Ricardo Morell Morfa

Abstract

An accurate diagnosis of training needs conditions pertinent actions for individual and collective development, particularly for agro-livestock cooperatives linked to development projects, is imperative. The methodological deficiencies revealed led to formulate as objective of this work: To show a methodological guide for the diagnosis of training needs in agricultural cooperatives linked to development projects and the results of its implementation in the Basic Unit of Cooperative Production "La Unión". The research was based on the study methodology of the Marxist-Leninist philosophy. As materials and methods, the following were used: surveys, interviews, documentary review and observation. For data processing, SPSS and Microsoft Excel were used. The following are the main results: methodological guide for the diagnosis of training needs in agricultural cooperatives associated with development projects, identification of training gaps in "La Unión" based on its strategic projection and the livestock cooperative development project in the central-eastern region Prodegan, proposal of training topics by area. It was concluded that: there are methodological deficiencies to develop training needs assessments in agro-livestock cooperatives that include training demands of their development projects; the proposed guide showed methodological value due to the logical consistency, flexibility and structuring of its phases, making possible the articulation between demands of the strategic projection, individual interests of the cooperative members and training requirements of Prodegan in "La Unión"; it also made it possible to discover training gaps by area and provided information to adjust the training plan.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Salgado Rodríguez, A., Tamayo Rosabal, C., Loredo Carballo, N., Quiroga Gómez, Z. M., & Morell Morfa, R. (2021). Training needs diagnosis in agro-livestock cooperatives linked to development projects. Cooperativismo Y Desarrollo, 9(2), 350–378. Retrieved from https://coodes.upr.edu.cu/index.php/coodes/article/view/336
Section
Original articles
Author Biographies

Amyrsa Salgado Rodríguez, "Universidad de Camagüey"

Máster en Nuevas Tecnologías Aplicada a la Educación. Profesora Auxiliar. Editora ejecutiva de la revista "Retos de la Dirección" Representante del CEDET ante PRODEGAN. Miembro del Centro de Estudios de Dirección Empresarial y Territorial (CEDET). Facultad de Ciencias Económicas.

Néstor Loredo Carballo, Universidad de Camagüey

Centro de Estudios de Dirección Empresarial y Territorial (CEDET)

Director del CEDET

Zoila Madiú Quiroga Gómez, Universidad de Camagüey

Centro de Estudios de Dirección Empresarial y Territorial (CEDET)

Ricardo Morell Morfa, Oficina Técnica Provincial de PRODEGAN. Grupo Empresarial Ganadero

Encargado de planificación, seguimiento, evaluación y gestión de conocimiento de PRODEGAN.

References

Acosta Morales, Y. (2020). Cooperativas agropecuarias. Un factor indispensable para la soberanía alimentaria en Cuba. Deusto Estudios Cooperativos, (15), 145-163. https://doi.org/10.18543/dec-15-2020pp145-163

Castillo Contreras, R. del C. (2012). Desarrollo del potencial humano en las organizaciones. Red Tercer Milenio. http://www.aliat.org.mx/BibliotecasDigitales/economico_administrativo /Desarrollo_del_capital_humano_en_las_org.pdf

Cepal. (2018). La Agenda 2030 y los Objetivos de Desarrollo Sostenible. Una oportunidad para América Latina y el Caribe. Comisión Económica para América Latina. https://www.cepal.org/es/publicaciones/40155-la-agenda-2030-objetivos-desarrollo-sostenible -oportunidad-america-latina-caribe

Coronado Hernández, J. del C., Arroyo Arroyo, I., Vázquez Olarra, G., & Hernández Oceguera, E. A. (2017). Diagnóstico de necesidades de capacitación al sector agrícola de Pénjamo, Guanajuato. Parte 2. En Diversidad y Complejidad Organizacional en América Latina. Perspectivas de Análisis. Evaluación y diagnóstico de las organizaciones (pp. 59-100). Grupo Editorial HESS, S.A. DE C.V. http://remineo.org/repositorio/libros/dcoal/wp-content /uploads/2017/08/06-Practicas-de-evaluacion.pdf

Cuesta Santos, A. (2010). Tecnología de Gestión de Recursos Humanos (3.a ed.). Félix Varela.

de Armas Urquiza, R., & Tamayo Pineda, N. (2019). La maestría en Administración Pública de la Universidad de La Habana: Su pertinencia e impacto. Revista Cubana de Educación Superior, 38(3). http://www.rces.uh.cu/index.php/RCES/article/view/311

Díaz de Casanova, P. M., Hernández, M., & Pérez, Y. (2018). Diagnóstico de necesidades de capacitación en los funcionarios públicos. RECITIUTM, 5(1), 59-72. http://201.249.78.46/index.php/recitiutm/article/view/85

Donestévez, G. (2017). Cooperativismo y cultura cooperativa en la transición socialista en Cuba. Revista Economía y Desarrollo, 158(1), 163-179. http://www.econdesarrollo.uh.cu/index.php/RED/article/view/115

Elizondo Lopetegui, E. L. (2013). Capacitar atendiendo a la demanda. Guía metodológica del Ministerio de la Agricultura de Cuba. Ministerio de la Agricultura de Cuba. https://dhls.hegoa.ehu.eus/documents/5422

Fida. (2016). Proyecto de Desarrollo Cooperativo Ganadero en la Región Centro-Oriental. Fondo Internacional para el Desarrollo Agrícola. https://www.ifad.org/es/web/operations/project/id/2000001199/country/cuba

García López, J. M. (2011). El proceso de capacitación, sus etapas e implementación para mejorar el desempeño del Recurso Humano en las organizaciones. Contribuciones a La Economía, diciembre 2011. https://ideas.repec.org/a/erv/contri/y2011i2011-125.html

García Pedraza, L., García Ruiz, J. G., & Figueras Matos, D. (2018). Importancia de la educación cooperativa. Una experiencia cubana. REVESCO. Revista de Estudios Cooperativos, 129, 142-160. https://doi.org/10.5209/REVE.62881

Irigoin, M. E. (1998). Gestión de la capacitación en las organizaciones. Ministerio de Salud. https://issuu.com/jwillrp/docs/gesti__n_de_la_capacitaci__n_en_las

Labrador Machín, O., Bustio Ramos, A., Reyes Hernández, J., & Carvalhais, E. L. (2019). Gestión de la capacitación y capacitación para una mejor gestión en el contexto socioeconómico cubano. Cooperativismo y Desarrollo, 7(1), 64-73. http://coodes.upr.edu.cu/index.php/coodes/article/view/222

Leyva Carreras, A. B., Molina Verdugo, C., Real Pérez, I., & González González, M. C. (2016). Importancia del diagnóstico de necesidades de capacitación (DNC) para la creación de un programa de formación y actualización didáctica, pedagógica y disciplinara de los docentes. Revista de Investigación Académica Sin Frontera, 9(22). https://doi.org/10.46589/rdiasf.v0i22.92

López Boudet, R., Reyes Vidal, Y., & Molina Alvarez, A. T. (2017). Evaluación del impacto de la capacitación en directivos de instalaciones turísticas. Ciencia, Docencia y Tecnología, 28(54), 130-149. http://www.pcient.uner.edu.ar/cdyt/article/view/188

Palmero Peña, M., Padrón Díaz, M., Rizo Hernández, J. E., Tejo Rodriguez, L., Rodríguez Medina, Y., & Torres Sucu, C. A. (2012). Procedimiento para evaluar el impacto de la capacitación en la Empresa Constructora Integral de Mayabeque. Ingeniería Industrial, 33(3), 215-225. https://rii.cujae.edu.cu/index.php/revistaind/article/view/406

Prieto Olivera, M. C., & Pérez Marimón, R. A. (2011). Diagnóstico de necesidades de capacitación para las UBPC de Pinar del Río. Avances, 13(4). http://www.ciget.pinar.cu/Revista/No.2011-4/articulo/Capacitac.pdf