Procedure to evaluate the impact of the training of academic programs for social development
Main Article Content
Abstract
The Diploma in Business Direction and Management arises from the need to prepare the main cadres and their substitutes of the State and Government entities and their business system in order to facilitate efficient performance in new tasks based on the agreements adopted by the VI and VII Congresses of the Communist Party of Cuba on the Guidelines of the Economic and Social Policy of the Party and the Revolution and the implementation of the new Cuban economic model. The need to evaluate the impact of the training received by the cadres through this diploma has been assessed, a necessary and important element to take into account that our country needs skilled people capable of managing change through innovative ideas in view of the scenarios that are visualized on the horizon. However, the evaluation of the impact of the diploma course and its results on the productive process of the organizations has had its inaccuracies, due to the lack of a tool that allows this analysis to be carried out in an organized and profound manner. It is precisely the objective of this work to design a procedure that facilitates the evaluation of the impact of the training of the cadres and substitutes that have taken the diploma and that allows its application in any business organization.
Downloads
Article Details
References
Alba Castellanos, O., Forgas Brioso, J. A., & Callis Odio, J. A. (2010). Metodología para la evaluación del impacto de formación y capacitación profesional. Universidad de Ciencias Pedagógicas «Frank País García».
Asamblea Nacional del Poder Popular. (2017). Actualización de los lineamientos de la política económica y social del partido y la revolución para el período 2016-2021. Recuperado a partir de http://www.granma.cu/file/pdf/gaceta/01Folleto.Lineamientos-4.pdf
Cabrera Rodríguez, J. (2004). Seguimiento de evaluación de la capacitación y su impacto en el desempeño individual y organizacional. Universidad Agraria de la Habana «Fructuoso Rodríguez Pérez».
Contraloría General de la República de Cuba. (2012). Sistema de Control Interno: Resolución #60/2011, Normas del Sistema de Control Interno.
Negrín Reyes, D. E. (2017). Procedimiento para gestionar la cultura de innovación de los cuadros docentes de la Universidad de Pinar del Río (Tesis de maestría). Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca", Pinar del Río, Pinar del Río, Cuba. Recuperado a partir de http://rc.upr.edu.cu/jspui/handle/DICT/2755
Nirenberg, O., Brawerman, J., & Ruiz, V. (2000). Evaluar para la transformación: innovaciones en la evaluación de programas y proyectos sociales. Buenos Aires: Paidós.
Oficina Nacional de Normalización. (2005). Sistemas de gestión de la calidad. Traducción certificada de la Norma Internacional ISO 9000 (2.a ed.). La Habana, Cuba.
Orozco García, M., & Aquino Carmenate, D. (2011). Diseño de un procedimiento para la evaluación del impacto de la capacitación de los cuadros y sus reservas en el Centro Universitario de Sancti Spíritus José Martí Pérez. Recuperado a partir de https://recursoshumanosblog.wordpress.com/2011/03/09/diseno-de-un-procedimiento-para-la-evaluacion-del-impacto-de-la-capacitacion-de-los-cuadros-y-sus-reservas-en-el-centro-universitario-de-sancti-spiritus-jose-marti-perez/
Reza Trosino, J. C. (2007). Evaluación de la capacitación en las organizaciones. Panorama Editorial. Recuperado a partir de https://books.google.com.cu/books/about/evaluacion_de_la_capacitacion_en_las_org.html?id=08HaCM57MlMC&redir_esc=y
Siliceo Aguilar, A. (2006). Capacitación y desarrollo de personal. Editorial Limusa. Recuperado a partir de https://books.google.com.cu/books/about/Capacitaci%C3%B3n_y_desarrollo_de_personal.html?id=CJhlsrSuIMUC&redir_esc=y