Identification of the tangible immovable cultural heritage for the development of local tourism. Matanzas case

Main Article Content

Arlett Medina Rodríguez
Jensy Tanda Díaz
Roberto Carmelo Pons García
Yanlis Rodríguez Veiguela

Abstract

The tangible immovable cultural heritage is made concrete in the constructions or the set of them made by the man from the prehistory until the present time that represent the identity of the city. Matanzas is an example of city that possesses a high wealth as for cultural and patrimonial values that are sample of identity. As a result of the need for cities to adapt to the new changes existing worldwide, tourist destinations emerge, which must consolidate their identity in order to differentiate themselves from other cities and respond to the demands of the market. The purpose of this research is to identify the tangible immovable cultural heritage in terms of local tourism development. It is of an exploratory-descriptive type and uses theoretical and empirical methods that validate the procedure and its practical application in the city of Matanzas. Among the main results are: the application of the designed procedure in the case of the city of Matanzas, which allowed establishing the most identifying manifestations for its valorization and the integration of all the organizations that govern the immovable tangible cultural heritage in that city, which makes possible the modeling of the guidelines for the development of local tourism.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Medina Rodríguez, A., Tanda Díaz, J., Pons García, R. C., & Rodríguez Veiguela, Y. (2022). Identification of the tangible immovable cultural heritage for the development of local tourism. Matanzas case. Cooperativismo Y Desarrollo, 10(1), 44–62. Retrieved from https://coodes.upr.edu.cu/index.php/coodes/article/view/481
Section
Original articles
Author Biography

Yanlis Rodríguez Veiguela, University of Matanzas "Camilo Cienfuegos". Vice-Rectorate

Doctora en Ciencias Económicas, Máster en Administración de Empresas - Mención Administración de Negocios, Vicerrectora 1 de la Universidad de Matanzas, Cuba. Presidenta adjunta de la Red Internacional de Administración Empresarial y Pública

References

Betancourt, R., & Rugh, E. (2020). Turismo de pequeña escala. Una mirada desde Cuba y Costa Rica. Center for Responsible Travel. https://www.responsibletravel.org/wp-content/uploads/sites/213/2021/03/turismo-de-pequena-escala-2020.pdf

Cantú Martínez, P. C. (2018). Desarrollo sustentable: Cultura, patrimonio cultural y natural en México. Turismo y Sociedad, 23, 25-40. https://doi.org/10.18601/01207555.n23.02

Coello Gaviño, S., & López Sánchez, J. A. (2018). Las nuevas tecnologías aplicadas al patrimonio como optimizadoras de la gestión turística. International Journal of Information Systems and Tourism, 3(2), 19-28. http://uajournals.com/ojs/index.php/ijist/article/view/386

Duis, U. (2018). Apuntes para la construcción del turismo cultural a partir del análisis de la oferta cultural-patrimonial y su demanda por el sector turístico del Quindío. Turismo y Sociedad, 22, 125-149. https://doi.org/10.18601/01207555.n22.07

Picco, M. P. (2021). Marketing urbano, ciudades creativas y turismo. Análisis turístico de las transformaciones urbanas en la ciudad de Santa Fe (2004-2017), Argentina. Realidad. Tendencias y Desafíos en Turismo (CONDET), 17(2), 105-133. http://revele.uncoma.edu.ar/index.php/condet/article/view/2555

Ramírez Pérez, J. F., Pérez Hernández, I., Rodríguez Martínez, M., & Miranda Camejo, H. (2020). Turismo local sostenible: Contribución al desarrollo territorial en Cuba. Cooperativismo y Desarrollo, 8(3), 425-447. https://coodes.upr.edu.cu/index.php/coodes/article/view/397

Ramos Vecino, N., Fernández Portillo, A., & Almodóvar González, M. (2020). El uso de estrategias de marketing digital para la promoción turística de las comunidades autónomas españolas. aDResearch ESIC International Journal of Communication Research, 21(21). https://doi.org/10.7263/adresic-021-02

Rodríguez Veiguela, Y. (2016). Determinación del posicionamiento deseado en ciudades cubanas: Caso ciudad de Matanzas [Doctorado en Ciencias Económicas, Universidad de Matanzas]. http://cict.umcc.cu/repositorio/tesis/Tesis%20de%20Doctorado/Ciencias%20Econ%C3%B3micas/2016/DETERMINACI%C3%93N%20DEL%20POSICIONAMIENTO%20DESEADO%20EN%20CIUDADES%20CUBANAS%20CASO%20CIUDAD%20DE%20MATANZAS.%28YANLIS%20RODR%C3%8DGUEZ%20VEIGUELA%29.pdf

Rodríguez Veiguela, Y., Pancorbo Sandoval, J. A., Tanda Díaz, J., Pons García, R. C., & Leyva Ricardo, S. E. (2019). La gestión del posicionamiento analítico de la ciudad como herramienta de marketing urbano: Caso ciudad de Matanzas, Cuba. Revista Brasileira de Gestão Urbana, 11, e20180166. https://doi.org/10.1590/2175-3369.011.e20180166

Salim Cerqueira, M. C. (2021). Las contradicciones del patrimonio cultural y natural en la lucha por el territorio de los recogedores de flores siemprevivas. Revista NERA, 24(56), 72-92. https://doi.org/10.47946/rnera.v0i56.7147

Varona López, J. L., Grau Pírez, M. E., & Soler del Sol, A. (2020). La protección del patrimonio cultural. Una visión desde el derecho cubano. Revista Internacional CONSINTER de Direito, 6(11), 179-195. https://doi.org/10.19135/revista.consinter.00011.07

Most read articles by the same author(s)