Economic culture and training of human resources for development at the Cuban university

Main Article Content

Ariel Gámez Iglesias
Mislairis Marisy Alarcón
Yasmany Ramírez Acosta

Abstract

The research is aimed at improving the economic culture of higher education teachers, with an emphasis on non-graduate ones with an economic profile, which allows modeling economic content, supported by a system of means and instruments, typical of the training process, that organize and direct the object of study. It is based on a strategy of training that responds to the contents that in matter of economy they need. It was structured in specific actions, where the products, design of a diploma for non-graduated professors of economic careers and its implementation stand out. In order to evaluate the validity of the training strategy to be implemented, the expert criterion method was used from the theoretical and practical point of view; a pedagogical pre experiment, empirical methods such as interview, surveys, document analysis, observation and mathematical-statistical methods were also used. The results obtained reveal the level of preparation of these professionals to direct the formative process, contributing to the strengthening of the formation of a culture of producers and not of consumers in the students who are trained for the successful development of their profession.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Gámez Iglesias, A., Marisy Alarcón, M., & Ramírez Acosta, Y. (2019). Economic culture and training of human resources for development at the Cuban university. Cooperativismo Y Desarrollo, 7(1), 42–53. Retrieved from https://coodes.upr.edu.cu/index.php/coodes/article/view/223
Section
Original articles
Author Biographies

Ariel Gámez Iglesias, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca"

Coordinador de la Carrera

Licenciatura en Educación. Economía

Mislairis Marisy Alarcón, Universidad de La Isla de la Juventud "Jesús Montane Oropesa".

Máster en Administración. Profesora Auxiliar.

Yasmany Ramírez Acosta, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca".

Estudiante de 5to año, Carrera Licenciatura en Educación. Economía.

References

Cabrera, E. O. R. (2006). La superación Professional para la apropiación de la cultura económica por los docentes de la Facultad de Formación de Profesores para la Enseñanza Media Superior (Tesis Doctoral). ISPEJV, Ciudad de La Habana.

Castaño de Armas, R., Mena Lorenzo, J. L., & Díaz Cabrera, J. C. (2018). Estrategia para implementar la enseñanza de la Contabilidad desde una Cooperativa Agropecuaria. Revista Digital Cooperativismo y Desarrollo, 6(2), 241-256. Recuperado a partir de http://coodes.upr.edu.cu/index.php/coodes/article/view/197/368

Castro Ruz, F. (2005). Intervención en la Mesa Redonda de la TV cubana. 23 de noviembre del 2005. Periódico Granma, p. 3.

De Armas Ramírez, N., & Valle Lima, A. (2011). Resultados científicos en la investigación educativa. La Habana: Pueblo y Educación. Recuperado a partir de http://catalogo.bnjm.cu/cgi-bin/koha/opac-detail.pl?biblionumber=102069

Díaz, J. C. (2014). La superación de los docentes que imparten Informática Aplicada a la Contabilidad. Una vía para mejorar el desempeño profesional pedagógico en la Educación Técnica y Profesional. Revista IPLAC, 12(20).

Gámez, I. A. (2013). Modelo para la superación en Cultura Económica en docentes universitarios (Tesis de doctorado). Universidad de Pinar del Río «Hermanos Saíz Montes de Oca», Pinar del Río, Cuba. Recuperado a partir de http://rc.upr.edu.cu/handle/DICT/2736

Lorenzo, Y. (2014). Concepción didáctica del proceso de formación de habilidades investigativo-laborales en los estudiantes de contabilidad y finanzas. Estrategia para su implementación en la Universidad de Pinar del Río (Doctorado en Ciencias Pedagógicas). Universidad de Pinar del Río, Pinar del Río.

PCC. (2011). Lineamientos de la Política Económica y Social del Partido y la Revolución. En VI Congreso del PCC.

Ruiz, P. R. (2013). El fortalecimiento de la cultura económica de los educandos. La Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación.

UNESCO. (1994). Cultura y Desarrollo. París.

Most read articles by the same author(s)