Realities and challenges of community participation for social prevention. The experience of "Soñarte"

Main Article Content

Olivia Romero Pacios
Yosnier Rojas Capote
Aurora Vázquez Penelas

Abstract

The community has been dealt from Sociology from multiple approaches. This research considered the possibilities of transformation and enrichment of its preventive action, through community participation, concretely studied in a sociocultural project. It is taken as a premise that the design and action of these projects have a preventive effect, protecting the community from social problems, becoming a cohesive and constructive scenario against social deterioration, so that preventive work is inherent to any project of this type. The objective of this work is to characterize community participation in the Sociocultural Project "Soñarte" and to propose actions for its improvement, based on the evaluation of the phases through which it passes, taking into account the transversal nature of this category and the results achieved by it since its creation. The research had an analytical descriptive character and was carried out with a mixed methodological approach, combining quantitative and qualitative methods and techniques. The carried-out study obtained as a result a characterization of community participation in the Sociocultural Project "Soñarte" and pointed out its difficulties. From a scientific and practical point of view, the research provided a proposal for actions aimed at improving community participation in the prevention work carried out by the "Soñarte" Sociocultural Project, belonging to the "Las Delicias" community.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Romero Pacios, O., Rojas Capote, Y., & Vázquez Penelas, A. (2023). Realities and challenges of community participation for social prevention. The experience of "Soñarte". Cooperativismo Y Desarrollo, 11(1), e573. Retrieved from https://coodes.upr.edu.cu/index.php/coodes/article/view/573
Section
Experiences of good practices

References

Alfaro Rodríguez, L. (2020). Trabajo social y mediación artístico-cultural para la transformación social: Experiencia de taller de artes escénicas con adultos mayores. Cuaderno de Trabajo Social, (14), 75-91. https://cuadernots.utem.cl/articulos/trabajo-social-y-mediacion-artistico-cultural-para-la-transformacion-social-experiencia-de-taller-de-artes-escenicas-con-adultos-mayores/

Barreno Salinas, Z., Astudillo Cobos, A., & Barreno Salinas, M. M. (2018). Hacia una estrategia de intervención en la comunidad: Referentes teóricos metodológicos. Revista Conrado, 14(62), 258-265. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/715

Barroso González, J. L. (2016). El control social comunitario en Cuba y sus implicaciones para la seguridad pública. Policía y Seguridad Pública, 1(6), 127-164. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6522997

Cieric. (2009). Conferencia sobre Trabajo Comunitario. Centro de Intercambio y Referencia-Iniciativa Comunitaria. http://www.ciericgp.org/

Curbelo Osuna, D., & Rodríguez Echevarría, N. (2019). Estrategia de prevención social para jóvenes desvinculados del estudio y el trabajo. Avances, 21(4). https://www.redalyc.org/journal/6378/637869114006/html/

de la Riva, F. (2003). Gestión participativa en asociaciones. Segunda parte. En N. González & A. Fernández, Trabajo comunitario. Selección de lecturas. Félix Varela.

González Pelier, N., Téllez Rodríguez, N., & Infante Rivaflecha, A. B. (2021). Fundamentos filosóficos y sociológicos del proceso de superación del especialista en menores para la prevención del abuso sexual infantil. Observatorio de las Ciencias Sociales en Iberoamérica, 2(13), 41-56. https://www.eumed.net/es/revistas/ocsi/ocsi-agosto21/fundamentos-superacion-especialista

González Rodríguez, N. (2000). Selección de lecturas sobre trabajo comunitario. CIE "Graciela Bustillos" / Asociación de Pedagogos de Cuba.

Grupo Ministerial para el Trabajo Comunitario Integrado. (1996). Proyecto de Programa de Trabajo Comunitario Integrado. Ministerio de Salud Pública.

Guzmán Góngora, C. de los Á. (2020). Trabajo comunitario: Eje esencial en la gestión cultural comunitaria. Didasc@lia: didáctica y educación ISSN 2224-2643, 11(1), 190-200. https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/939

Infantino, J. (2016). De pluralizar las políticas culturales al arte para la transformación social. En L. A. Cardini & D. Madrigal González, Cultura, antropología y transformación social desde las políticas culturales de México, Brasil y Argentina. El Colegio de San Luis de Potosí.

Intriago Párraga, J. V., Muñoz Macías, N. B., & Vélez Santana, A. G. (2020). Medidas de prevención social en el sector las Cumbres de la parroquia San Pablo del Cantón Portoviejo. Revista Caribeña de Ciencias Sociales, febrero. https://www.eumed.net/rev/caribe/2020/02/medidas-prevencion-social.html

Martínez Canals, E. (2011). Trabajo comunitario y participación: Mitos y realidades. CIPS. http://biblioteca.clacso.edu.ar/Cuba/cips/20130812045554/04M077.pdf

Pontual, P. (1996). Construyendo una Pedagogía Democrática del Poder. En Participación ciudadana (pp. 88-108). Colegio de Estudios Superiores del Estado de México / Ebert Stiftung Fredrich Serie Antologías.

Requena Bolívar, Y. C. (2018). Investigación Acción Participativa y Educación Ambiental. Scientific, 3(7), 289-308. https://doi.org/10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2018.3.7.15.289-308

Rodríguez, J. A. (2020). Intervención Comunitaria para el mejoramiento de la seguridad ciudadana. Remembranza, 3(1), 48-58. http://revistas.unellez.edu.ve/index.php/rremembranza/article/view/1147

Sánchez Salinas, R., & Mercado, C. (2019). Límites y alcances en el reconocimiento de proyectos de arte y transformación social en Argentina: El teatro comunitario en las políticas culturales públicas (2006-2018). Revista de la Escuela de Antropología, (XXV). https://doi.org/10.35305/revistadeantropologia.v0iXXV.91

Sánchez Sevilla, A. R., Rojas Ramírez, G., Sánchez Feals, Y., & Proenza Guerra, J. (2018). Sistema de acciones que favorecen la prevención de conductas antisociales en menores de 16 años en el municipio Amancio, Las Tunas. Revista Caribeña de Ciencias Sociales, diciembre. https://www.eumed.net/rev/caribe/2018/12/prevencion-conductas-antisociales.html

Vázquez Penelas, A. (2006). Prevención Comunitaria: Realidades y desafíos. En A. Vázquez Penelas, Prevención social: Contribuciones teóricas y prácticas desde Cuba (pp. 1-36). Félix Varela.

Vecina Merchante, C. (2016). Las Representaciones Sociales sobre el rol de cada uno en la Comunidad, una barrera para la participación y el trabajo conjunto. Trabajo Social Global, 6(10), 3-26. https://doi.org/10.30827/tsg-gsw.v6i10.3837