Training model of the Higher Technician in Agricultural Cooperative Management and Development professional

Main Article Content

Yenileidys Lorenzo Cabezas
Yamira Mirabal González
Iriadna Marín de León
Jineht Pérez Martínez
Reinier González Garrido

Abstract

In the updating of the Cuban Economic and Social Model, the development of the cooperative sector has remained among its strategic guidelines, with special attention to the agricultural cooperative sector. To strengthen and consolidate the management of agricultural cooperatives, the Ministry of Agriculture and other agencies are implementing 17 solutions to improve the management and development of agricultural cooperatives. Solution 9 is aimed at implementing a communication and education system that contributes to the promotion of the values and principles of cooperativism in Cuban society through the media and higher education institutions, the latter being essential for the development of actions aimed at implementing the solution. This article is based on the curricular design of a training model for the Higher Technician in Agricultural Cooperative Management and Development, as a methodological and organizational support for the cooperative training process, with a more coherent and comprehensive approach. To carry out the research, the dialectical-materialist method was assumed as the general method, which made possible the integration of theoretical methods such as the historical-logical, modeling, systemic-structural and empirical methods such as observation. Associated with these, the procedures of analysis and synthesis and induction and deduction were applied, as well as the documentary analysis technique. The main result offered lies in the foundation of the training model for professionals in this sector in a structured, sequenced, systemic and contextualized manner.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Lorenzo Cabezas, Y., Mirabal González, Y., Marín de León, I., Pérez Martínez, J., & González Garrido, R. (2022). Training model of the Higher Technician in Agricultural Cooperative Management and Development professional. Cooperativismo Y Desarrollo, 10(3), 679–704. Retrieved from https://coodes.upr.edu.cu/index.php/coodes/article/view/570
Section
Original articles
Author Biographies

Yenileidys Lorenzo Cabezas, University of Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca"

Profesora - investigadora del Centro de Estudios de Dirección, Desarrollo Local, Turismo y Cooperativismo.

Doctora en Ciencias Pedagógicas

Yamira Mirabal González, University of Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca"

Subdirectora del Centro de Estudios de Dirección, Desarrollo Local, Turismo y Cooperativismo.

Doctora en Ciencias Contables y Financieras

References

Alfonso Alemán, P. (2003). Fundamentos de un modelo de formación para el cooperativismo agropecuario en Pinar del Río [Doctorado en Ciencias de la Educación, Universidad de Pinar del Río «Hermanos Saíz Montes de Oca»]. https://rc.upr.edu.cu/jspui/handle/DICT/419

Alianza Cooperativa Internacional. (1995). Los principios cooperativos del siglo XXI. CIRIEC - España. Revista de economía pública, social y cooperativa, (19), 37-39. http://ciriec-revistaeconomia.es/wp-content/uploads/rev19-04.pdf

Consejo de Estado de la República de Cuba. (2018). Decreto Ley No. 359 Del Nivel de Educación Superior de Ciclo Corto. Gaceta Oficial de la República de Cuba, Edición Extraordinaria No. 59. https://www.gacetaoficial.gob.cu/es/decreto-ley-359-de-2018-de-consejo-de-estado

García Pedraza, L., García Ruiz, J. G., & Figueras Matos, D. (2018). Importancia de la educación cooperativa. Una experiencia cubana. REVESCO. Revista de Estudios Cooperativos, 129, 142-160. https://doi.org/10.5209/REVE.62881

Hernández Arteaga, I., Pérez Muñoz, C., & Rua Castañeda, S. (2018). Intereses y perspectivas formativas en economía social y solidaria de los estudiantes universitarios. CIRIEC-España, revista de economía pública, social y cooperativa, (94), 91-121. https://doi.org/10.7203/CIRIEC-E.94.12782

Imen, P. (2021). Cooperativismo y Educación: Currículos democráticos. Revista Idelcoop, (235), 115-132. https://www.idelcoop.org.ar/revista/235/cooperativismo-y-educacion-curriculos-democraticos

Juárez Pulido, M., Rasskin Gutman, I., & Mendo Lázaro, S. (2019). El Aprendizaje Cooperativo, una metodología activa para la educación del siglo XXI: Una revisión bibliográfica. Revista Prisma Social, (26), 200-210. https://revistaprismasocial.es/article/view/2693

Marín de León, I., Labrador Machín, O., & Mirabal González, Y. (2013). La Educación Cooperativa como eje central para la formación integral en el sector cooperativo. Cooperativismo y Desarrollo, 1(1), 55-66. http://coodes.upr.edu.cu/index.php/coodes/article/view/32

Martínez Charterina, A. (2020). El principio cooperativo de educación, formación e información desde una perspectiva histórica y doctrinal. Boletín de la Asociación Internacional de Derecho Cooperativo, (57), 133-145. https://doi.org/10.18543/baidc-57-2020pp133-145

Mateo Blanco, J. (1976). La formación cooperativa. Revista Idelcoop, 3(8/9). https://www.idelcoop.org.ar/sites/www.idelcoop.org.ar/files/revista/articulos/pdf/76012206.pdf

Ministerio de Educación Superior. (2018). Resolución No. 98 Establece la definición del Nivel de Educación Superior de Ciclo Corto. Gaceta Oficial de la República de Cuba, Edición Extraordinaria No. 59. https://www.gacetaoficial.gob.cu/es/resolucion-98-de-2018-de-ministerio-de-educacion-superior

Unesco. (2019). Educación Superior. Documento Eje. Instituto Internacional de Planeamiento de la Educación - Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. https://siteal.iiep.unesco.org/sites/default/files/sit_informe_pdfs/siteal_educacion_superior_20190525.pdf