Procedure for incorporating environmental responsibility in the managers of university institutions

Main Article Content

Miladys Garrido Cervera
Ainelis Duarte Barroso
William Acosta Díaz
Arielys Martínez Hernández

Abstract

Higher Education Institutions play a fundamental role in the integral formation of professionals, in the environmental awareness and education of the university community, by developing and implementing actions that allow them to increase the knowledge they have about the environment, train them in decision making, develop skills and behavioral changes that contribute to promote environmental awareness and the solution of environmental problems. The objective of this research is to design a procedure for the incorporation of the environmental dimension in the decision-making process by the managers of university institutions. For its implementation, the theoretical references of the community environmental education management process were taken into account, as well as the characterization of the environmental situation at the University of Pinar del Rio. As a result, it was possible to design a procedure to incorporate the environmental dimension, which consists of 4 stages and 14 steps that consider the key strategic and support processes that are managed, contributing to enhance the analysis of environmental issues in order to improve the decision-making process and the solution of environmental problems at the University of Pinar del Rio.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Garrido Cervera, M., Duarte Barroso, A., Acosta Díaz, W., & Martínez Hernández, A. (2022). Procedure for incorporating environmental responsibility in the managers of university institutions. Cooperativismo Y Desarrollo, 10(2), 329–348. Retrieved from https://coodes.upr.edu.cu/index.php/coodes/article/view/507
Section
Original articles

References

Cárdenas Silva, J. M. (2013). Responsabilidad Ambiental Universitaria: Compromiso y oportunidad. Guía para universidades ambientalmente responsables. Red Ambiental Interuniversitaria. https://centroderecursos.cultura.pe/es/registrobibliografico/gu%C3%ADa-para-universidades-ambientalmente-responsables

Chumaceiro Hernández, A. C., Hernández de Velazco, J. J., & Chirinos Noroño, E. J. (2016). Responsabilidad social universitaria, desarrollo sostenible y ciudadanía ambiental. Cuadernos de Responsabilidad Social de las Organizaciones, 4(1), 53-64. https://ucu.edu.uy/sites/default/files/facultad/fce/rso/cuadernos-de-rso-vol-4-n1-chumaceiro.pdf

Colectivo de autores. (2017). Perfeccionamiento de la Educación Ambiental para el desarrollo sostenible en el Sistema Nacional de Educación (D. M. Salabarria, Ed.). Centro Nacional de Áreas Protegidas. https://dspace.uclv.edu.cu/handle/123456789/12035

Contreras Capella, J. A. (2011). Universidad, sociedad y desarrollo local. Diálogos de saberes, (35), 59-82. https://revistas.unilibre.edu.co/index.php/dialogos/article/view/1868

Figueroa López, A., & García de la Torre, C. (2018). Un modelo para la toma de decisiones sustentables en las organizaciones. Investigación administrativa, 47(122). http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S2448-76782018000200005&lng=es&nrm=iso&tlng=es

Franklin Fincowsky, E. B. (2011). Toma de decisiones empresariales. Contabilidad y Negocios, 6(11), 113-120. https://revistas.pucp.edu.pe/index.php/contabilidadyNegocios/article/view/457

García Lang, R., Ramos Almira, O., & Ramírez Molina, M. (2021). Estrategia para la formación ambiental del estudiante universitario desde el proceso de extensión universitaria. Revista de Innovación Social y Desarrollo, 6(1), 15-32. https://revista.ismm.edu.cu/index.php/indes/article/view/2047

Garrido Cervera, M., González Pérez, M., & Casas Vilardell, M. (2018). Programa de educación ambiental para directivos de la Universidad de Pinar del Río, sede Hermanos Saíz. Avances, 20(2), 213-225. http://avances.pinar.cu/index.php/publicaciones/article/view/351

Gavilanes Capelo, R. M., & Tipán Barros, B. G. (2021). La Educación Ambiental como estrategia para enfrentar el cambio climático. Alteridad, 16(2), 286-298. https://doi.org/10.17163/alt.v16n21.2021.10

Iglesias Quintana, J. X., Betancourt Rodríguez, M. Z., & Jiménez Montenegro, J. M. (2020). La dimensión ambiental en la carrera de derecho de la Uniandes, Ecuador: Transversalización en la formación de la cultura jurídica ambiental. Amauta, 18(35), 167-186. https://doi.org/10.15648/am.35.2020.9

Jaula Botet, J. A. (2008). Ambiente, sviluppo sostenibile, socialismo. La prospectiva dell' ALBA dall' America Latina e dai Caraibi. En L. Vasapollo (Ed.), Capitale, natura e lavoro. L'esperienza di Nuestra America (pp. 213-230). Jaca Book.

Llanes Leyva, Y., Hechavarría Grave de Peralta, F. O., & León Martínez, S. R. (2021). Carrera ecológica, iniciativa para contribuir a la cultura ambiental en el deporte universitario. Acción, 17(Especial). http://accion.uccfd.cu/index.php/accion/article/view/176

Mendoza Avilés, H. E., Loayza Chavarría, M. J., & González Vásquez, M. de los Á. (2019). Análisis de la Gestión Ambiental como indicador de la responsabilidad social universitaria. Universidad y Sociedad, 11(2), 37-41. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/1147

Morán, A. E., & Bianchi, G. F. (2005). Toma de decisiones ambientales. Marco conceptual y metodológico para su estudio. III Congreso Argentino de Administración Pública Sociedad, Estado y Administración, San Miguel de Tucumán, Argentina. https://aaeap.org.ar/wp-content/uploads/2018/02/Bianchi_Gustavo.pdf

Puerta González, V. E., Rico Martínez, J. M., & Ramírez Casas, D. P. (2020). Orientaciones para la definición y actualización de las determinantes ambientales por parte de las autoridades ambientales y su incorporación en los planes de ordenamiento territorial. Ministerio de ambiente y desarrollo sostenible. https://www.asocapitales.co/nueva/wp-content/uploads/2020/06/CARTILLA-DETERMINANTES-AMBIENTALES-2021-ver-final-Circ.pdf

Revuelta Vaquero, B., & Vegas Gallo, E. (2020). La responsabilidad socio-ambiental de las universidades: Una visión México-Perú. Horizonte de la Ciencia, 10(19), 220-235. https://doi.org/10.26490/uncp.horizonteciencia.2020.19.599

Rodríguez, E. (2006). El proceso de toma de decisiones estratégicas en las universidades públicas. Calidad en la Educación, (24), 49-63. https://doi.org/10.31619/caledu.n24.267

Torres Maya, H. F., & Verdecia Marín, M. (2021). La responsabilidad social universitaria y su visión estético-social y ambiental. Universidad y Sociedad, 13(6), 318-300. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/2396