Libraries and cooperativism: a dialectical view from the principle of cooperative education in the digital era

Main Article Content

Ana María Pereda Mirabal

Abstract

Libraries have historically been centers that generate knowledge. Their social function is essential to guarantee fundamental rights such as access to information, culture and education. They play, therefore, a fundamental role in the educational process of society. The cooperative doctrine has recognized a series of principles that support their operation and seek a balance between their two fundamental components: the social and the economic. Among these, the principle of cooperative education, training and information stands out as a golden rule. Although the library and cooperativism may seem dissonant, they are connected by this principle of cooperative education, since from their functions and dialectic conception, both categories contribute to the continuous training of cooperative members and society in general, a relationship that is resized in the current digital context. Such approaches raise questions about the basis of this relationship. Therefore, this material aims to argue the relationship between libraries and cooperativism, under the guiding thread of the principle of cooperative education in digital environments. The research is theoretical, with a descriptive approach, so methods such as dialectical-materialistic, analysis-synthesis and inductive-deductive were used to establish the relationship between libraries and cooperativism, under the guiding thread of the principle of cooperative education.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Pereda Mirabal, A. M. (2021). Libraries and cooperativism: a dialectical view from the principle of cooperative education in the digital era. Cooperativismo Y Desarrollo, 9(1), 29–42. Retrieved from https://coodes.upr.edu.cu/index.php/coodes/article/view/386
Section
Original articles
Author Biography

Ana María Pereda Mirabal, Universidad de Pinar del Río"Hermanos Saíz Montes de Oca"

Profesora auxiliar de Derecho Civil de la Universidad de Pinar del Río “Hermanos Saíz Montes de Oca”, Cuba. Máster en Derecho Civil. Licenciada en Derecho.

References

Alonso, M. L., & Frederico, A. (2020). El rol de las bibliotecas en tiempos de COVID-19: Reflexiones y propuestas. Desde el Sur, 12(1), 241-262. https://doi.org/10.21142/DES-1201-2020-0015

Álvarez Rodríguez, J. F. (2017). Economía social y solidaridad en el territorio: Significantes y co-construcción de políticas públicas. Pontificia Universidad Javeriana. https://www.javeriana.edu.co/documents/16113/9477233/N+2+Econom%C3%ADa+social+y+solidaria+en+el+territorio+%28WEB%29.pdf/c5355176-c247-4a91-99d3-2a7748164495

Chiriello, A. (1979). Bibliotecas cooperativas. Revista Idelcoop, 6(20). https://www.idelcoop.org.ar/revista/20/bibliotecas-cooperativas

Díaz López, A., Santana Santana, L., & Torga Hernández, N. (2020). Enseñanza del Derecho Cooperativo y Educación Cooperativa. ¿Un par dialéctico? Cooperativismo y Desarrollo, 8(1), 7-18. http://coodes.upr.edu.cu/index.php/coodes/article/view/225

Figarella García, F. (2019). Educación cooperativista: Cinco principios pedagógicos para una experiencia educativa coherente y significativa. Revista Idelcoop, (229), 158-169. https://www.idelcoop.org.ar/revista/229/educacion-cooperativista-cinco-principios-pedagogicos-una-experiencia-educativa

Gallo León, J. P. (2020). Retrofuturismo en tiempos de Covid-19: Cómo las predicciones catastrofistas del pasado nos ayudan en el presente. Anuario ThinkEPI, 14(e14b02), 1-5. https://doi.org/10.3145/thinkepi.2020.e14b02

García Pedraza, L., García Ruiz, J. G., & Figueras Matos, D. (2018). Importancia de la educación cooperativa. Una experiencia cubana. REVESCO. Revista de Estudios Cooperativos, 129, 142-160. https://doi.org/10.5209/REVE.62881

Imen, P. (2019). Simón Rodríguez y el cooperativismo. Revista Idelcoop, (229), 170-188. https://www.idelcoop.org.ar/revista/229/simon-rodriguez-y-cooperativismo

Marín de León, I., Labrador Machín, O., & Mirabal González, Y. (2013). La Educación Cooperativa como eje central para la formación integral en el sector cooperativo. Cooperativismo y Desarrollo, 1(1), 55-66. http://coodes.upr.edu.cu/index.php/coodes/article/view/32

Mendoza Pérez, J. C., Alonso Betancourt, E. de la C., Londres Osorio, M. D., Matos Rey, I., & Hechavarria Castillo, R. (2018). Análisis legislativo del régimen económico y social de las cooperativas no agropecuarias en Cuba. Revista Caribeña de Ciencias Sociales. https://www.eumed.net/rev/caribe/2018/01/regimen-economico-social.html

Merlo Vega, J. A. (1999). La cooperación en las bibliotecas universitarias: Fundamentos y redes cooperativas. Boletín de la Asociación Andaluza de Bibliotecarios, 14(54), 33-58. https://www.aab.es/app/download/31606386/Bolet%C3%ADn+n+54+marzo+1999.pdf

Odriozola Guitart, S., & Palma Arnaud, A. R. (2018). Cooperativas no agropecuarias en el sector de la construcción en La Habana: Un análisis de su gestión. Economía y Desarrollo, 159(1), 80-96. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0252-85842018000100006

Pereda Mirabal, A. M. (2018). Límites al derecho de autor en favor de las bibliotecas digitales como presupuesto del derecho fundamental de acceso a la cultura. Revista La Propiedad Inmaterial, (25), 123-140. https://doi.org/10.18601/16571959.n25.06

Villalba Giménez, J. B. (2016). Actividades educativas de los Pioneros de Rochdale y sus implicancias para las cooperativas actuales. Revista Científica de la UCSA, 3(1), 31-39. https://doi.org/10.18004/ucsa/2409-8752/2016.003(01)031-039

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.