Municipal public innovation laboratories. Procedure for their implementation

Main Article Content

María Luisa Ramos Grandal
Maria Julia Aguilar Aguilera
Celia Travieso Peña
Grisel González Reyes
Ydania Cardero Barquilla

Abstract

This article is the result of the implementation of a municipal public innovation laboratory in the municipality of Bahía Honda, Artemisa province. It responds to the preparation of managers and citizens in science and innovation in the co-creation of solutions to common problems, as a participatory, scientific and sustainable way. Its creation responds to the needs of Cuba's social economic development. Its objective is to propose a procedure for its implementation in Cuban municipalities. For the work with theory, the methods of Analysis-Synthesis, Induction-Deduction and Modeling were used to arrive at theoretical conclusions for the design of the contextualized procedure. For the diagnosis and transformation of the practice, the following methods were used: Documentary Analysis, Interview, Participant Observation, Expert Criteria and Triangulation. The article defines the laboratory with its function and explains the eleven steps that make up the four stages of the procedure. The laboratories constitute spaces to promote a culture of innovation and in them there is a construction of knowledge and learning that becomes preparation for managers and citizens. The proposed procedure is dialectic, participatory, strategic and scientific; applicable to different contexts in the country.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Ramos Grandal, M. L., Aguilar Aguilera, M. J., Travieso Peña, C., González Reyes, G., & Cardero Barquilla, Y. (2024). Municipal public innovation laboratories. Procedure for their implementation . Cooperativismo Y Desarrollo, 12(3), e726. Retrieved from https://coodes.upr.edu.cu/index.php/coodes/article/view/726
Section
Original articles

References

Asamblea Nacional del Poder Popular. (2019). Constitución de la República de Cuba. Gaceta Oficial de la República de Cuba, Edición Extraordinaria No. 5. https://www.gacetaoficial.gob.cu/es/constitucion-de-la-republica-de-cuba-proclamada-el-10-de-abril-de-2019

Cepal. (2019). La Agenda 2030 y los Objetivos de Desarrollo Sostenible. Una oportunidad para América Latina y el Caribe (LC/G.2681-P/Rev.3; Número LC/G.2681-P/Rev.3). Comisión Económica para América Latina. https://www.cepal.org/es/publicaciones/40155-la-agenda-2030-objetivos-desarrollo-sostenible-oportunidad-america-latina-caribe

Consejo de Estado de la República de Cuba. (2020). Sistema de Trabajo con los Cuadros del Estado y del Gobierno y sus Reservas (Decreto-Ley No. 13). Gaceta Oficial de la República de Cuba, Edición Ordinaria No. 30. https://www.gacetaoficial.gob.cu/es/decreto-ley-13-de-2020-de-consejo-de-estado

Consejo de Estado de la República de Cuba. (2021). Acuerdo 156 Dispone la creación del Consejo Nacional de Innovación. Gaceta Oficial de la República de Cuba, Edición Extraordinaria No. 40. https://www.gacetaoficial.gob.cu/es/acuerdo-156-de-2021-de-consejo-de-estado

Crespo Alambarrio, M. A. (2015). Guía de diseño de proyectos sociales comunitarios bajo el enfoque del marco lógico. Eumed.net. https://www.eumed.net/libros-gratis/2015/1487/index.htm

Criado, J. I., Rojas Martín, F., & Silván, A. (2017). Laboratorios de innovación para cambiar la gestión pública: Análisis del caso Novagob.Lab. Revista de Gestión Pública, 6(1), 19-42. https://doi.org/10.22370/rgp.2017.6.1.2214

Díaz-Canel Bermúdez, M. (2023). Conferencia "La gestión de la ciencia y la innovación en el sistema de la educación general en Cuba". Presidencia de Cuba. https://www.presidencia.gob.cu/es/presidencia/intervenciones/conferencia-la-gestion-de-la-ciencia-y-la-innovacion-en-el-sistema-de-la-educacion-general-en-cuba/

Galindez, C., & Núñez, A. (2020). ¿Qué distingue a los laboratorios de innovación? Análisis de las características con base en tres estudios de caso latinoamericanos. European Public & Social Innovation Review, 5(2), 44-57. https://epsir.net/index.php/epsir/article/view/137

Koontz, H., Weihrich, H., & Cannice, M. (2012). Administración, una perspectiva global (14.a ed.). McGraw-Hill. https://frh.cvg.utn.edu.ar/pluginfile.php/22766/mod_resource/content/1/Administracion_una_perspectiva_global_y_empresarial_Koontz.pdf

PCC. (2017). Bases del Plan Nacional de Desarrollo Económico y Social hasta el 2030: Visión de la Nación, Ejes y Sectores Estratégicos. Partido Comunista de Cuba. http://repositorio.geotech.cu/jspui/handle/1234/2723

PCC. (2021). Ideas, Conceptos y Directrices. Partido Comunista de Cuba. http://www.pcc.cu/ideas-conceptos-y-directrices

Peñafiel Nivela, G. A., Acurio Armas, J. A., Manosalvas Gómez, L. R., & Burbano Castro, B. E. (2020). Formulación de estrategias para el desarrollo empresarial de la constructora Emanuel en el cantón La Maná. Revista Universidad y Sociedad, 12(4), 45-55. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/1611

Ramírez Alujas, Á. V. (2012). Innovación en las organizaciones y servicios públicos: ¿El eslabón perdido? Bases para la transición hacia un modelo de innovación abierta y colaborativa. Estado, Gobierno y Gestión Pública, 10(19), 5-50. https://doi.org/10.5354/0717-8980.2012.21177

Real Academia Española. (2023). Procedimiento. En Diccionario de la lengua española. https://dle.rae.es/procedimiento

Salvador Hernández, Y., & Llanes Font, M. (2021). Laboratorio de innovación pública un espacio de co-creación. Avances, 23(2), 139-151. https://avances.pinar.cu/ojs/index.php/publicaciones/article/view/609

Torres Gómez, A. R., & Martínez Ballesteros, J. C. (2014). Análisis y propuesta de implementación de un observatorio TIC para un conjunto de mipymes de la localidad de Usaquén (Bogotá) en la Universidad de San Buenaventura. Ingenium, 15(29), 124-147. https://revistas.usb.edu.co/index.php/Ingenium/article/view/1349

Unesco. (2021). El estado de la ciencia. Principales Indicadores de Ciencia y Tecnología Iberoamericanos / Interamericanos. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. https://www.ricyt.org/wp-content/uploads/2021/11/El-Estado-de-la-Ciencia-2021.pdf

Valle Lima, A. D. (2012). La investigación pedagógica: Otra mirada. Pueblo y Educación.

Yáñez Figueroa, J. A., Ramírez Montoya, M. S., & Fox, A. (2021). Modelo de laboratorio de innovación para sociedades sustentables: Caso de estudio. En Laboratorio de innovación social: Escenarios disruptivos (pp. 43-72). Universidad Autónoma de Baja California. https://repositorio.tec.mx/handle/11285/644154