Strategy to implement the teaching of the Accounting from a Cooperative of Agricultural
Main Article Content
Abstract
The research is aimed at perfecting the teaching and learning process of accounting in the career of Accounting and Finance, from a simulated company (Agricultural Cooperative), which allows to model the accounting method, supported by a system of means and instruments, typical of the profession, which organize and direct the object of study. It is based on a training strategy, dynamited in the way the professional in training acts and in the dialectical relations that are established in the internal structure of the Agricultural Cooperative. It was structured in specific actions, where the following products stand out: design of the training course for the pedagogical group and accountants who provide services to the career and execution of the training program. In order to evaluate the validity of the training strategy to implement in practice the teaching and learning of Accounting from a Cooperative, the method of expert criteria from the theoretical and practical point of view, a pedagogical pre-experiment, empirical methods such as interviews, surveys, document analysis, observation and mathematical-statistical methods were used. The results obtained reveal the level of preparation of the pedagogical group to lead the training process of the Graduate in Accounting and Finance in a simulated company, from the first year of the career, contributing to the strengthening of the early training of the thinking of the professional accountant.
Downloads
Article Details
References
Álvarez, C. M. (1999). La escuela en la vida: didáctica. La Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación.
Armas, R. C. de, Cabrera, J. C. D., & Lorenzo, J. L. M. (2017). CONCEPCIÓN DIDÁCTICA PARA LA DISCIPLINA CONTABILIDAD EN EL CICLO BÁSICO DE LA CARRERA CONTABILIDAD Y FINANZAS DE LA UNIVERSIDAD DE PINAR DEL RÍO. REVISTA CIENCIAS PEDAGÓGICAS E INNOVACIÓN, 5(3). https://doi.org/10.26423/rcpi.v5i3.213
Díaz, J. C. (2014). La superación de los docentes que imparten Informática Aplicada a la Contabilidad. Una vía para mejorar el desempeño profesional pedagógico en la Educación Técnica y Profesional. Revista IPLAC, 12(20).
Federación Internacional de Contadores y Auditores (IFAC). (2008). Manual de los pronunciamientos internacionales de formación (p. 22). Nueva York: IFAC.
López Sánchez, L. M. (2013). Estándares internacionales y educación contable. Apuntes del Cenes, 32(55), 239-261. https://doi.org/10.19053/22565779.2075
Lorenzo Cabeza, Y. (2013). Concepción didáctica del proceso de formación de habilidades investigativo-laborales en los estudiantes de Contabilidad y Finanzas. Estrategia para su implementación en la Universidad de Pinar del Río (Thesis). Universidad de Pinar del Río Hermanos Saíz Montes de Oca. Centro de Estudio de Ciencias de la Educación Superior, Pinar del Río, Cuba. Recuperado de https://rc.upr.edu.cu/jspui/handle/DICT/2392
Martin, J. C. (2017). Concepción didáctica para la formación de habilidades experimentales de la física en la carrera de Agronomía (Tesis Doctoral). Universidad de Pinar del Río Hermanos Saíz Montes de Oca. Centro de Estudio de Ciencias de la Educación Superior, Pinar del Río, Cuba.
Mena Lorenzo, J. A. (2012). Integración educación-trabajo: necesidad de la formación profesional. España: Editorial Académica Española. Recuperado de https://www.morebooks.de/store/es/book/integraci%C3%B3n-educaci%C3%B3n-trabajo:-necesidad-de-la-formaci%C3%B3n-profesional/isbn/978-3-8484-7877-4
Ruiz, M. (2013). Herramientas metodológicas para la formación basada en competencias. Recuperado de http://pprdportales.ruv.itesm.mx/web/ded/categorias_cursos/-/asset_publisher/fVa3uLUAF54r/content/herramientas-metodologicas-para-la-formacion-basada-en-competencias-descripcion;jsessionid=48CD8BED363164D9B8293212648A9548
Vygotsky. (1995). Obras escogidas. Tomos I. Madrid, España: Ed. Visor.