Agroforestry resilience actions in mountainous areas from community projects with the Municipal University Center

Main Article Content

Carmen Rosa Rodríguez Yanes
Mirta Cárdenas González

Abstract

Mountain areas face various problems such as environmental degradation, deforestation, unsustainable agricultural expansion, soil erosion, coupled with the loss of traditional knowledge, among others, which has become the focus of concern and reflection of both theoretical and practical discourse, due to the environmental, economic and social deterioration they have experienced. Higher Education in Cuba plays a very important role in the face of these problems, by contributing, through scientific means, to their solution. The following original research has as its objective to implement agroforestry resilience actions in mountainous areas from community projects with the Municipal University Center of Remedios in the province of Villa Clara, Cuba. The methodology used was participatory action research, using theoretical methods such as synthetic analytical and historical-logical, empirical methods such as document analysis, observation, interviews, which allowed recording the information directly from the subjects studied and workshops with brainstorming techniques in the dynamics of the research. The results have been structured in the foundation of the conceptual elements necessary to clarify the object of study, main needs and potentialities of the mountainous area studied, as well as agroforestry resilience actions, which allowed greater public participation in the community context in the management of its natural resources, aimed at contributing to the fulfillment of the Sustainable Development Goals (Agenda 2030) and one of the strategic axes within the National Economic and Social Development Plan of Cuba.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Rodríguez Yanes, C. R., & Cárdenas González, M. (2024). Agroforestry resilience actions in mountainous areas from community projects with the Municipal University Center . Cooperativismo Y Desarrollo, 12(2), e717. Retrieved from https://coodes.upr.edu.cu/index.php/coodes/article/view/717
Section
Original articles

References

Cepal. (2019). La Agenda 2030 y los Objetivos de Desarrollo Sostenible: Una oportunidad para América Latina y el Caribe. Objetivos, metas e indicadores mundiales. Comisión Económica para América Latina y el Caribe. https://www.cepal.org/es/publicaciones/40155-la-agenda-2030-objetivos-desarrollo-sostenible-oportunidad-america-latina-caribe

Díaz-Canel Bermúdez, M., & Delgado Fernández, M. (2021). Gestión del gobierno orientado a la innovación: Contexto y caracterización del modelo. Universidad y Sociedad, 13(1), 6-16. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/1892

Díaz-Canel Bermúdez, M., Núñez Jover, J., & Torres Paez, C. C. (2020). Ciencia e innovación como pilar de la gestión de gobierno: Un camino hacia los sistemas alimentarios locales. Cooperativismo y Desarrollo, 8(3), 367-387. https://coodes.upr.edu.cu/index.php/coodes/article/view/372

García Dueñas, R. Y., Soler Marchán, S. D., Mirabal Pérez, Y., & Agüero Contreras, F. C. (2022). Estudio de resiliencia socioecológica frente al cambio climático en comunidades costeras: Una apuesta desde la provincia de Cienfuegos. Revista Conrado, 18(87), 44-54. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/2501

García Lorenzo, D. M. (2021). Universidad de Cienfuegos actor para el desarrollo, inspirando innovación y progreso. Universidad y Sociedad, 13(1), 393-400. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/1935

Gassner, A., & Dobie, P. (2023). Agroforestería: Una Guía. Principios de diseño y manejo agroforestal en beneficio de las personas y del medioambiente. World Agroforestry. https://doi.org/10.5716/cifor-icraf/BK.33141

González Rivero, B. M. (2019). Retos de la formación ciudadana para la educación superior. Universidad y Sociedad, 11(4), 341-349. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/1311

Jordán Yépez, Á. E., Camacho Tova, G. L., & Contreras Cruz, G. A. (2017). Metodología de la Investigación Educacional. Universidad de Las Tunas. Editorial Académica Universitaria (Edacun). https://isbn.cloud/9789597225232/metodologia-de-la-investigacion-educacional/

Morejón Ramos, A., Sotolongo, R., & Norton, O. (2021). Apuestas por un desarrollo resiliente desde los proyectos sociocomunitarios: La experiencia en Centro Habana. Islas, 63(199), 64-72. http://islas.uclv.edu.cu/index.php/islas/article/view/1183

Núñez Jover, J., González Pérez, M., Torres Paez, C. C., Morales Calatayud, M., Samoano Núñez, V., Aguilera García, L. O., & Fernández González, A. (2021). Educación superior, gobierno y desarrollo local: Avances prácticos y contribuciones académicas (2015-2019). Anales de la Academia de Ciencias de Cuba, 11(1), e818. https://revistaccuba.sld.cu/index.php/revacc/article/view/818

Oxfam. (2018). Monitorear, evaluar y aprender para la resiliencia. Oxfam International. https://oxfamilibrary.openrepository.com/bitstream/handle/10546/620498/gd-monitoring-evaluation-learning-resilience-190618-es.pdf

PCC. (2019). Plan Nacional de Desarrollo Económico y Social hasta el 2030. Partido Comunista de Cuba. https://www.mep.gob.cu/sites/default/files/Documentos/Archivos/FOLLETO%20PNDES%20%20FINAL%20est%C3%A1%20en%20planificaci%C3%B3n.pdf

Vega Alba, F., Vega Santos, L., & Verdecia Solano, M. (2019). Gestión de proyectos de colaboración internacional, impactos en desarrollo local en Cuba: Caso Buey Arriba. Universidad y Sociedad, 11(1), 34-38. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/1117