Capacity building in a context of social innovation for local development
Main Article Content
Abstract
In the knowledge era, local development is directly related to the capacity of territories to respond to challenges in a globalized and competitive world context. Social innovation is increasingly integrated in discourses and political agendas, determining local development strategies. The objective of this work is oriented to: Design a systematization procedure for the creation of capacities for local development, contextualizing the main capacities to be developed in correspondence with the problems to be solved in the implementation of the Municipal Development Strategy of the municipality of Morón, in order to achieve an efficient and creative performance of the local individual and collective actors. For this purpose, the research-action-participation methodology is used, based on the analysis of a case study applied in a municipality with potential for development. As a result, the principles underlying the need to systematize the creation of innovation capacities for the performance of local actors, both individual and collective, in local development are defined; a tool for the derivation and integration of contents is proposed for the definition of the components of the capacities to be developed, a procedure for systematizing the creation and development of capacities is established and an approach to the creation of capacities in a context of social innovation for local development is made.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Altrichter, H., Kemmis, S., McTaggart, R., & Zuber Skerritt, O. (2002). The concept of action research. The Learning Organization, 9(3), 125-131. https://doi.org/10.1108/09696470210428840
Basto, V., Moncada Santos, M., Martínez Tena, A., Hernández Garrido, M. V., Expósito García, E., Villalón García, G., Santana Rodríguez, Y., & Castillo Salina, Y. (2019). Experiencia de capacitación a actores locales en Santiago de Cuba como práctica de innovación social. Interconectando Saberes, 4(Especial), 159-170. https://doi.org/10.25009/is.v0i0.2617
Costamagna, P., & Larrea Aranguren, M. (2017). Actores facilitadores del desarrollo territorial: Una aproximación desde la construcción social. Orkestra-Instituto Vasco de Competitividad. https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=732740
Fao. (2016). Creación de capacidad. Organización de las Naciones Unidas para la Alimentación y la Agricultura. https://www.fao.org/3/i0765s/i0765s15.pdf
Fernández González, A., Guzón Camporredondo, A., & Núñez Jover, J. (2023). El desarrollo local en Cuba: Institucionalización y desafíos. RIGL: Revista Iberoamericana de Gobierno Local, (24). http://revista.cigob.net/24-diciembre-2023/articulos/el-desarrollo-local-en-cuba-institucionalizacion-y-desafios-T35Y/
Franch León, K. (2017). El conocimiento como catalizador de la innovación social: Una alternativa de desarrollo local en Cuba. COFIN Habana, 11(1). https://revistas.uh.cu/cofinhab/article/view/1032
González Crespo, A., Carballo Cruz, E., & Carballo Ramos, E. (2022). Procedimiento de innovación de productos turísticos para el proceso de coordinación de Bodas y Lunas de Miel. Cooperativismo y Desarrollo, 10(3), 536-561. https://coodes.upr.edu.cu/index.php/coodes/article/view/498
Hernández Ascanio, J. (2020). ¿La innovación social como método de investigación participativo y sociopráctico? Tendencias Sociales. Revista de Sociología, (6), 33-63. https://doi.org/10.5944/ts.6.2020.29157
Hernández Ascanio, J., Aja Valle, J., Medina Viruel, M. J., & Rueda López, R. (2023). Fundamentación teórica de la innovación social: El problema de la modelización en un campo de estudio sin consolidar. CIRIEC-España, revista de economía pública, social y cooperativa, (108), 131. https://doi.org/10.7203/CIRIEC-E.108.21451
Martínez Martínez, J. (2019). La capacitación de actores locales: Una necesidad para promover el desarrollo local (Revisión). Redel. Revista Granmense de Desarrollo Local, 3(2), 48-59. https://revistas.udg.co.cu/index.php/redel/article/view/767
Moulaert, F., MacCallum, D., Mehmood, A., & Hamdouch, A. (Eds.). (2013). The International Handbook on Social Innovation: Collective Action, Social Learning and Transdisciplinary Research. Edward Elgar Publishing. https://doi.org/10.4337/9781849809993
Nijnik, M., Secco, L., Miller, D., & Melnykovych, M. (2019). Can social innovation make a difference to forest-dependent communities? Forest Policy and Economics, 100, 207-213. https://doi.org/10.1016/j.forpol.2019.01.001
Núñez Jover, J., Fernández González, A., & Aguilera García, L. O. (2023). Creación de capacidades, conocimiento, innovación y desarrollo territorial. A propósito del municipio que queremos. En L. Pérez Hernández, El municipio que queremos: Fortalezas y desafíos (pp. 131-146). Editorial Caminos.
Ortega Hoyos, A. J., & Marín Verhelst, K. (2019). La innovación social como herramienta para la transformación social de comunidades rurales. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, (57), 87-99. https://doi.org/10.35575/rvucn.n57a7
Paz Enrique, L. E., & Núñez Jover, J. (2021). Agentes productores y socializadores del campo de los estudios sobre desarrollo comunitario en Latinoamérica. ACADEMO Revista de Investigación en Ciencias Sociales y Humanidades, 8(1), 42-54. https://doi.org/10.30545/academo.2021.ene-jun.4
Pérez González, M. del C., & Lutsak Yaroslava, N. V. (2017). La producción científica sobre la innovación social para el desarrollo local. Una revisión bibliométrica. Revista Prisma Social, (19), 146-182. https://revistaprismasocial.es/article/view/1750
PNUD. (2013). Conocimiento, innovación y creación de capacidades. Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo. Dirección de Políticas de Desarrollo. Grupo de Conocimiento, Innovación y Creación de Capacidades. https://www.undp.org/sites/g/files/zskgke326/files/publications/fr/FF-Knowledge-Innovation-and-Capacity-Development-SPA.pdf
PNUD. (2022). Informe Anual. Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo. https://annualreport.undp.org/assets/Annual-Report-2022.pdf
Pozo, J. I., & Monereo, C. (1999). El aprendizaje estratégico: Enseñar a aprender desde el currículo. Santillana. https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=10213
Rubinstein, S. L. (1986). El problema de las capacidades y las cuestiones relativas a la teoría psicológica en Antología de la psicología pedagógica y de las edades. Pueblo y Educación.
Vygotski, L. S. (1995). Obras Completas. Pueblo y Educación.