Generic competencies of university professionals prioritized by the labor sector: a referential study

Main Article Content

Aydeé Rivera de Parada
Débora Mainegra Fernández
Elia Elizabeth Pineda Rivas

Abstract

The article presents the results of a study on the path taken from the recognition of generic competencies as an entity independent of the specific competencies to be developed by a professional, given their transversal nature to any area of knowledge, establishing the distinction of those preferred by employers in the selection of personnel, so its objective is to socialize a theoretical study on the generic competencies prioritized by the labor sector in the university professionals it receives. For this purpose, theoretical research methods such as literature review, historical-logical, analysis-synthesis and induction-deduction were used, as well as empirical methods such as documentary analysis, together with the open code manager JabRef, multiplatform that operates under the BibText format. The bibliographic review guide and the documentary analysis guide were used as instruments. The main results indicate that the mastery of generic competencies by young professionals entering the labor market is insufficient, especially in nations with fewer resources. It is concluded that it is essential to achieve the interrelation between employers and academia to determine the generic competencies required by each sector and type of property, in order to train the professionals needed in the immediate future.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Rivera de Parada, A., Mainegra Fernández, D., & Pineda Rivas, E. E. (2024). Generic competencies of university professionals prioritized by the labor sector: a referential study . Cooperativismo Y Desarrollo, 12(1), e670. Retrieved from https://coodes.upr.edu.cu/index.php/coodes/article/view/670
Section
Original articles
Author Biographies

Aydeé Rivera de Parada, Evangelical University of El Salvador

Se ha desempeñado como Directora de Investigación en UEES desde hace 15 años, Es docentes de posgrados de 2 IES salvadoreñas e investigadora en línea de la Calidad de Educación. Ha publicado más de 15 artículos científicos en revistas indexadas y arbitradas. Es Par evaluador de 5 Revistas científicas de El Salvador, España y Brasil. Es Par Evaluador de Educación Superior Acreditado por Mineducyt de El Salvador.

Elia Elizabeth Pineda Rivas, Evangelical University of El Salvador

Es docente de Matemática y Estadística. Licenciada  en  Estadística y Maestra en Estadística aplicada a la investigación Científica. Labora actualmente en la Dirección de Investigaciones de la Vicerrectoría de Investigación y Proyección Social, en la Universidad Evagélica de El Salvador.

References

Álvarez Benítez, M. M., & Asensio Muñoz, I. I. (2020). Evidencias de validez de una medida de competencias genéricas. Educación XX1, 23(2), 337-366. https://doi.org/10.5944/educxx1.25896

Araya Pizarro, S. C. (2019). Competencias genéricas de los estudiantes de Auditoría requeridas por las Big Four en Chile. Cuadernos de Contabilidad, 20(49). https://doi.org/10.11144/Javeriana.cc20-49.cgea

Cotronei Baird, V. S. (2020). Academic hindrances in the integration of employability skills development in teaching and assessment practice. Higher Education, 79(2), 203-223. https://doi.org/10.1007/s10734-019-00405-4

Crespí, P. (2020). How higher education can develop generic competences? IJAEDU International E-Journal of Advances in Education, 6(16), 23-29. http://ijaedu.ocerintjournals.org/en/pub/ijaedu/issue/56446/788225

Crespí, P., & García Ramos, J. M. (2021). Competencias genéricas en la universidad. Evaluación de un programa formativo. Educación XX1, 24(1), 297-327. https://doi.org/10.5944/educxx1.26846

Gómez Gamero, M. E. (2019). Las habilidades blandas competencias para el nuevo milenio. DIVULGARE Boletín Científico de la Escuela Superior de Actopan, 6(11). https://doi.org/10.29057/esa.v6i11.3760

Hammer, K., Ripper, J., & Schenk, T. (2014). Guía de orientación profesional coordinada. Fundación Bertelsmann. https://www.fundacionbertelsmann.org/publicaciones/guia-de-orientacion-profesional-coordinada/

Jacob Taquet, I. (2017). Desarrollo de competencias genéricas en los estudios de Ingeniería Informática: ¿qué está pasando? Actas de las Jornadas sobre la Enseñanza Universitaria de la Informática (JENUI), 2, 87-93. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8463963

Lagunes Domínguez, A., Tafur Jiménez, L. A., & Giraldo Ocampo, J. D. (2017). Propuesta de Flipped Classroom para el desarrollo de las competencias genéricas en estudiantes de ingeniería. Ingenierías USBMed, 8(1), 43-48. https://doi.org/10.21500/20275846.2762

Navarro Saldaña, G., Rubio Aguilar, V., Lavado Huarcaya, S., Minnicelli, A., & Acuña, J. (2017). Razones y propósitos para incorporar la responsabilidad social en la formación de personas y en organizaciones de Latinoamérica. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 11(2), 51-72. https://doi.org/10.4067/S0718-73782017000200005

OECD. (2019). The Survey of Adult Skills: Reader's Companion (3.a ed.). Organisation for Economic Co-operation and Development. https://doi.org/10.1787/f70238c7-en

Pugh, G., & Lozano Rodríguez, A. (2019). El desarrollo de competencias genéricas en la educación técnica de nivel superior: Un estudio de caso. Calidad en la Educación, (50), 143-179. https://doi.org/10.31619/caledu.n50.725

Quezada, M. E., Vega Valero, C. Z., & Nava Quiroz, C. (2021). Evaluación de las competencias genéricas del comportamiento emprendedor. Retos, 11(22), 301-314. https://doi.org/10.17163/ret.n22.2021.07

RAE. (2020). Competencia. En «Diccionario de la lengua española» - Edición del Tricentenario. Real Academia Española. https://dle.rae.es/competencia

Real Beltrán, A. C. (2022). Las competencias genéricas más relevantes en el contexto laboral mexicano. En Experiencias innovadoras y desarrollo de competencias docentes en educación ante el horizonte 2030 (pp. 874-899). Dykinson. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8553630

Rieckmann, M. (2012). Future-oriented higher education: Which key competencies should be fostered through university teaching and learning? Futures, 44(2), 127-135. https://doi.org/10.1016/j.futures.2011.09.005

Rodríguez San Miguel, M. C., Carmen Moreno Carrera, E. A., Wong Baquero, F. D. M. I., & Hurtado Aspiros, A. G. (2022). Niveles de las competencias genéricas en la enseñanza de Biología. Alpha Centauri, 3(3), 153-157. https://doi.org/10.47422/ac.v3i3.106

Sierra Alonso, I., Pérez Quintanilla, D., & Ballesteros, R. (2011). Desarrollo-evaluación de competencias genéricas en los estudiantes universitarios: Un estudio basado en los títulos de grado de las ramas científica y tecnológica. Dykinson. https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=703064

Tuning América Latina. (2007). Reflexiones y perspectivas de la Educación Superior en América Latina. Informe Final -Proyecto Tuning- América Latina 2004-2007. Universidad de Deusto. http://tuningacademy.org/wp-content/uploads/2014/02/TuningLAIII_Final-Report_SP.pdf

Wiek, A., Withycombe, L., & Redman, C. L. (2011). Key competencies in sustainability: A reference framework for academic program development. Sustainability Science, 6(2), 203-218. https://doi.org/10.1007/s11625-011-0132-6

Most read articles by the same author(s)