Determining factors of training in Cooperatives

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Eylin Jorge Coto
Angel Eustorgio Rivera

Abstract

The study of the behavior of cooperative societies has aroused the interest of researchers from all latitudes, since they place people as key actors in collective development. Like other organizations, cooperatives face financial situations, human talent management, etc., which affect their level of competition with respect to the market in which they operate. The International Cooperative Alliance establishes training as the fifth cooperative principle and the theory reflects that this constitutes a key element in the development and survival of cooperatives. However, the literature supports that this phenomenon has been less addressed in the Mexican context. Therefore, the objective of this research was to identify the factors that affect the training process in cooperatives in Mexico City. The study was qualitative and used the semi-structured interview as the main instrument for gathering information, as well as theoretical categorization to define the resulting elements. The findings of this research allowed the identification of five factors that determine the dynamics of the formation process: the intention of the partners to share knowledge, the availability of time, the level of organizational maturity, the provision of specialized courses and the need to balance knowledge in training activities.

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How to Cite
Jorge Coto, E., & Rivera, A. E. (2021). Determining factors of training in Cooperatives. Cooperativismo Y Desarrollo, 9(2), 379–402. Retrieved from https://coodes.upr.edu.cu/index.php/coodes/article/view/403
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Author Biographies

Eylin Jorge Coto, Instituto Politécnico Nacional

Máster en Ingeniería Industrial por la Unidad Profesional Interdisciplinaria de Ingeniería y Ciencias Sociales y Administrativas, del Instituto Politécnico Nacional del Instituto Politécnico Nacional (SEPI-UPIICSA-IPN), México. Graduada de Ingeniera Industrial por el Instituto Superior Politécnico “José Antonio Echeverría” (CUJAE), Cuba.

Angel Eustorgio Rivera, Instituto Politécnico Nacional

El Doctor Rivera es profesor de la Sección de Estudios de Posgrado de la Unidad Profesional Interdisciplinaria de Ingeniería y Ciencias Sociales y Administrativas del Instituto Politécnico Nacional (SEPI-UPIICSA-IPN). Tiene un interés particular por analizar y entender las dinámicas y estrategias que permiten y fortalecen la identificación, creación, almacenamiento, transferencia y aplicación de conocimiento en el contexto organizacional. Imparte cátedra en la Maestría en Ingeniería Industrial de la UPIICSA-IPN y en el Doctorado en Gestión y Políticas de Innovación del IPN. Pertenece a la Red de Desarrollo Económico del IPN y actualmente es miembro del Sistema Nacional de Investigadores (Nivel 1).

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