Methodology for the development of essential management skills from tourism training

Main Article Content

Jimmy Eduardo Ascón Villa
Máryuri García González

Abstract

The development of essential management skills through the development processes promoted by the managers of Higher Education Institutions linked to the training of managers of tourism, travel and hospitality activities, constitutes a challenge since the methodologies that have been established in this sense are currently insufficient. Therefore, it is necessary to propose the theoretical-methodological bases, as well as the definition of methodological components and budgets for its continuous improvement in higher education. Therefore, this paper is oriented to the design of a methodology for the development of essential management skills in tourism education, using different tools, among which workshops and questionnaires stand out. The strategic diagnosis of the current situation of these managers and their influence on the future managers of the activity in the sector and the academy allowed the identification of the variables that condition the design, as well as the regularities of the same. A methodology for the development of essential management skills is then proposed, based on three components and four fundamental steps.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Ascón Villa, J. E., & García González, M. (2021). Methodology for the development of essential management skills from tourism training. Cooperativismo Y Desarrollo, 9(1), 116–136. Retrieved from https://coodes.upr.edu.cu/index.php/coodes/article/view/384
Section
Original articles

References

Agolla, J. E., & Van Lill, J. B. (2013). Public Sector Innovation Drivers: A Process Model. Journal of Social Sciences, 34(2), 165-176. https://doi.org/10.1080/09718923.2013.11893128

Ascón Villa, J. E., & García González, M. (2018). Habilidades directivas. Estrategias de formación turística en la Universidad de La Habana. Explorador Digital, 2(1), 45-56. https://doi.org/10.33262/exploradordigital.v2i1.326

Ascón Villa, J. E., García González, M., & Pedraza Dubernal, C. I. (2018). Las habilidades directivas en las instituciones de educación superior. Diseño estratégico con enfoque de liderazgo. Revista Científica Ecociencia, 5(2). https://doi.org/10.21855/ecociencia.52.61

Camacho Monar, M. A., García González, M., & Pell del Río, S. (2020). Potencialidades de una metodología para el desarrollo de la competencia profesional ambiental en la carrera Ingeniería Civil. Revista Cubana de Educación Superior, 39(3). http://www.rces.uh.cu/index.php/RCES/article/view/402

Cobo, C. (2012). Competencias para empresarios emprendedores: Contexto europeo (Proyecto Avanza). Fundación Omar Dengo - IDRC - OIT/CINTERFOR. https://www.oitcinterfor.org/node/6011

Codina Jiménez, A. (2016). Habilidades directivas. Anales de la Academia de Ciencias de Cuba, 6(3). http://www.revistaccuba.cu/index.php/revacc/article/view/603

Fernández Sotelo, A. (2011). Obtención de una metodología, como resultado científico, en investigaciones sobre dirección. Saber, Ciencia y Libertad, 6(1), 119-126. https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2011v6n1.1766

Galarza López, J., & Almuiñas Rivero, J. L. (2018). La gestión de la calidad y el enfoque estratégico de la gestión. Un vínculo inseparable para interpretar la universidad actual. Estrategia y Gestión Universitaria, 6(1), 143-154. http://revistas.unica.cu/index.php/regu/article/view/1196

García González, M., Ortiz Cárdenas, T., González Pérez, M., García Rodríguez, A., & Martínez López, Y. (2014). Apuntes para una metodología de formación de competencias generales de dirección en estudiantes de Ingeniería. Revista Referencia Pedagógica, 2(2), 138-151. https://rrp.cujae.edu.cu/index.php/rrp/article/view/58

Guzmán Mirás, Y. (2017). Metodología para la determinación de competencias de gestión del profesor principal del año académico en las instituciones de educación superior cubanas [Doctorado en Ciencias de la Educación, Universidad de La Habana]. http://eduniv.reduniv.edu.cu/index.php?page=13&id=37&db=1

ISO. (2015). Sistemas de gestión de la calidadFundamentos y vocabulario (ISO 9000:2015). Organización Internacional de Normalización. https://www.iso.org/obp/ui/es/#iso:std:iso:9000:ed-4:v1:es

Katz, R. L. (1974). Skills of an Effective Administrator. Harvard Business Review Press.

Loyola Illescas, E., & Tristá Pérez, B. (2017). El directivo en la universidad contemporánea. Un enfoque de competencias. Revista Cubana de Educación Superior, 36(1), 4-14. http://www.rces.uh.cu/index.php/RCES/article/view/150

Tejada Fernández, J., & Ruiz Bueno, C. (2016). Evaluación de competencias profesionales en educación superior: Retos e implicaciones. Educación XX1, 19(1), 17-38. https://doi.org/10.5944/educxx1.12175