The Cooperative Education as central axis for the integral Formation in the cooperative sector

Main Article Content

Iriadna Marín de León
Odalys Labrador Machín
Yamira Mirabal González

Abstract

The cooperative constitutes one of the most important sectors in the economy in any economic formation - social, its fundamental cell is the man's integral development who should be capable for, from a reflexive and creative position, to assume the challenges that it implies an efficient and effective administration in function of the cooperative company. It is the educational dimension in cooperative values the key for the future, conceived in a systematic way and assuming an appropriate methodological conception. In this perspective, leaving of the theoretical foundation of the administration of the human resources in general, he intends to be carried out an integral analysis of the formation processes and education for the cooperative with the purpose of valuing the central aspects of this thematic one, leaving of the fact that the education constitutes the medullary element that leads to a true cooperative formation.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Marín de León, I., Labrador Machín, O., & Mirabal González, Y. (2013). The Cooperative Education as central axis for the integral Formation in the cooperative sector. Cooperativismo Y Desarrollo, 1(1), 55–66. Retrieved from https://coodes.upr.edu.cu/index.php/coodes/article/view/32
Section
Original articles
Author Biographies

Iriadna Marín de León, Centro de Estudios sobre Desarrollo Cooperativo y Comunitario (CEDECOM). Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca"

Máster en Administración de Empresas Agropecuarias

Odalys Labrador Machín, Centro de Estudios sobre Desarrollo Cooperativo y Comunitario (CEDECOM). Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca"

Doctora en ciencias

Yamira Mirabal González, Centro de Estudios sobre Desarrollo Cooperativo y Comunitario (CEDECOM). Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca"

Master en cienciasa en Administración de Empresas Agropecuariasentro

References

Alfonso, D. (2009). La formación de los recursos humanos. Material inédito. P.1 UPR

Cuesta, A. (2005). Tecnología de Gestión de Recursos Humanos. La Habana, Cuba: Editorial Academia

Chavianato, I. (2004). Gestión del Talento Humano. Editorial Nomos SA., p.335.

Gromoslav, M. (1996). Historia de las Doctrinas Cooperativas, CINCOA, Colombia, p 82.

Jiménez, R. (2002). Diagnóstico del estado actual de la Educación Cooperativa en el sector de las Unidades Básicas de Producción Cooperativa: desarrollo y expectativas. Disponible en INTERNET URL http:www.flacso.uh.cu/sitio_revista/num2/articulos/art_RJimenez.pdf. Fecha de consulta 29/8/10.

Labrador, O. (1998). La eficiencia y eficacia de las cooperativas tabacaleras en Pinar del Río. Tesis en opción del grado de Dr. La Habana,. p. 15

MTSS. (2006). Resolución No.29/06. Reglamento para la planificación, organización, ejecución y control del trabajo de la capacitación y desarrollo de los recursos humanos, en las entidades laborales. Ciudad de la Habana 12 de Enero de 2006.

Padilla H. (2006). Apuntes para la educación cooperativa en tiempos de la “globalizacion” RELCOOP No 3. Fecha de consulta 9/3/11. Ibidem pag. 8.

Prieto, M. (2011). Estrategia de Capacitación para las UBPC del municipio de Pinar del Río. UPR. Inédito.

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 > >>