Social activity’s in four Savings and Credit Cooperatives from Pichincha, Ecuador
Main Article Content
Abstract
The social cooperative management is articulated to the social groups linked to the cooperatives by the intention of looking for a collective benefit. The social management finds immersed in the social cooperative responsibility is practised across all the acts that a cooperative company realizes orientated to the well-being of his partners and hard-working. It has to see with the voluntary integration on the part of the companies of the social and environmental worries in the relations with each of his groups of interest; from the employees, as fundamental assets of the organization; up to the clients, suppliers, public power, and the company in his set. For it the aim of the investigation was evaluated the performance of the Social Management of four cooperatives of saving and credit of the province Bargain, Ecuador. The investigation is of type descriptive-correlacional and the used methods are theoretical and empirical. His analysis I throw as results and / or conclusions that the cooperatives possess a budget for the social management, but, the participation of the partners in the process of definition and approval of the above mentioned budget is not definite well, in addition on having checked the activities that realize the cooperatives as part of the social management, one determined that these do not satisfy the needs of the social groups.
Downloads
Article Details
References
Alianza Cooperativa Internacional. (1995). Principios y valores cooperativos. Recuperado 8 de enero de 2017, a partir de http://www.aciamericas.coop/Principios-y-Valores-Cooperativos-4456
Alianza Cooperativa Internacional. (2014). Balance Social Cooperativos. Recuperado 1 de agosto de 2017, a partir de http://www.aciamericas.coop/Balance-SocialCooperativo-2394
Bastidas, O. (2007). La autogestión como innovación social en las cooperativas, Venezuela. Caracas: Ediciones Centro de Estudios de la Participación, la Autogestión y el Cooperativismo (CEPAC-UCV).
Bernardi, A., & Tridico, P. (2011). El Mercado de trabajo y el sector cooperativo en Italia. Revista de economía pública, social y cooperativa, (70), 149-178.
Celis, A. (2003). El Nuevo Cooperativismo. Caracas, Venezuela: Editorial Vadell Hermanos Editores.
Chitarroni, A. (2013). Responsabilidad Social Empresaria: ¿Una traslación de los principios cooperativos al ámbito de las empresas comerciales? Enfoques, 25(1), 25-64.
Colina, J., & Senior, A. (2008). Balance social. Instrumento de análisis para la gestión empresarial responsable. Multiciencias, 8(Extraordinario), 71-77.
Fernández, A., Fernández, R., Rivera, C. A., & Calero, S. (2016). Desafíos en la gestión de las cooperativas de producción agropecuaria tabacaleras de la provincia Pinar del Río, Cuba. Revista Agroalimentaria, 23(42), 119-132.
Fernández, A., Marín, I., Rivera, C., & Labrador, O. (2011). Diseño e implementación del subsistema de Desarrollo social en el modelo Empresarial cooperativo. Caso de estudio CPA «Camilo Cienfuegos» de Bahía Honda, Pinar del río. Avances, 9(3), 3.
Loaiza, M. (2014). Modelo de Gestión Social. Recuperado 1 de agosto de 2017, a partir de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5233978.pdf
Olveira, A. (2016). Emprendimiento Cooperativo en Galicia con perspectiva de género: una forma de afrontar la crisis económica (2008 – 2014). 6a Conferência Ibérica de Empreendedorismo, octubre. Recuperado 15 de diciembre de 2016, a partir de https://www.researchgate.net/profile/Goncalo_Marques_Barbosa/publication/310162662_A_comunicacao_externa_como_veiculo_de_legitimidade_organizacional_no_terceiro_setor_estudo_de_caso_longitudinal_a_sete_organizacoes_com_perfil_socialmente_empreendedor/links/5829e03d08ae102f071ed9f9/A-comunicacao-externa-como-veiculo-de-legitimidade-organizacional-no-terceiro-setor-estudo-de-caso-longitudinal-a-sete-organizacoes-com-perfil-socialmente-empreendedor.pdf#page=37
Presno, N. B. (2007). Contribución de la educación cooperativa para los procesos de desarrollo rural. En E. Pérez (Ed.), La enseñanza del desarrollo rural enfoques y perspectivas. (pp. 303-320). Bogotá: Fundación Cultural Javeriana de Artes Gráficas.
Salinas, F., & Rubio, M. J. (2001). Tendencias en la evolución de las organizaciones no lucrativas hacia la empresa social. Revista de economía pública, social y cooperativa., (37), 79-116.
Suárez, M. (2011). Coeficiente de correlación de Karl Pearson. Recuperado 11 de diciembre de 2016, a partir de http://www.monografias.com/trabajos85/coeficiente-correlacion-karl-pearson/coeficiente-correlacion-karl-pearson.shtml